Sedan coronapandemin inleddes har biljettfusket ökat lavinartat i kollektivtrafiken. I augusti i fjol gjorde Stockholms lokaltrafik SL 414 000 biljettkontroller och skrev ut 2 500 tilläggsavgifter.
I augusti i år gjorde SL bara 80 000 kontroller – en femtedel så många som i fjol – men skrev ändå ut 3 400 tilläggsavgifter, fler än förra året.
– Vi brukar normalt räkna med ett fusk på omkring 3 procent, men nu har vi indikationer på att det kan handla om minst 15 procent. I slutändan kan det innebära att vi inte kan investera så mycket som det behövs, och måste dra ner på kollektivtrafiken i framtiden, säger Suss Forssman Thullberg till SVT.
Miljarder i uteblivna intäkter
Vid ett normalt biljettfusk på 3 procent, tappar SL cirka 270 miljoner kronor. 15 procent innebär fem gånger mer, alltså 1350 miljoner kronor – nära en och en halv miljard.
– Det där understryker värdet av att alla verkligen betalar sin biljett i kollektivtrafiken, säger Suss Forssman Thullberg.
Enligt en ny prognos från Sveriges kommuner och landsting (SKR) och Svensk kollektivtrafik, förlorar den svenska kollektivtrafiken i år 7,4 miljarder kronor i uteblivna biljettintäkter, i första hand på grund av minskat resande, men också på grund av plankningen.
I Göteborg uppskattar Västtrafik tappet till 1,1 miljarder, Skånetrafiken förlorar knappt 1,2 miljarder, och huvudstaden Stockholm nästan 3,6 miljarder kronor. I Stockholms fall ger staten åtminstone en miljard i coronastöd, så underskottet landar till slut på minst två miljarder, kanske två och en halv.