Den svenska kollektivtrafiken beräknas förlora 7,4 miljarder kronor under 2020. Foto: SVT/TT

Så mycket kostar plankningen – bara Stockholm kan förlora 1350 miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Nästan en och en halv miljard kronor. Så mycket kan biljettfusket i kollektivtrafiken kosta i år, enbart i huvudstaden Stockholm.

– Vi vet inte säkert, men det kan handla om att minst 15 procent av resenärerna plankar, säger Suss Forssman Thullberg som är kommunikationschef på Trafikförvaltningen i Stockholm.

Sedan coronapandemin inleddes har biljettfusket ökat lavinartat i kollektivtrafiken. I augusti i fjol gjorde Stockholms lokaltrafik SL 414 000 biljettkontroller och skrev ut 2 500 tilläggsavgifter.

I augusti i år gjorde SL bara 80 000 kontroller – en femtedel så många som i fjol – men skrev ändå ut 3 400 tilläggsavgifter, fler än förra året.

– Vi brukar normalt räkna med ett fusk på omkring 3 procent, men nu har vi indikationer på att det kan handla om minst 15 procent. I slutändan kan det innebära att vi inte kan investera så mycket som det behövs, och måste dra ner på kollektivtrafiken i framtiden, säger Suss Forssman Thullberg till SVT.

Miljarder i uteblivna intäkter

Vid ett normalt biljettfusk på 3 procent, tappar SL cirka 270 miljoner kronor. 15 procent innebär fem gånger mer, alltså 1350 miljoner kronor – nära en och en halv miljard.

– Det där understryker värdet av att alla verkligen betalar sin biljett i kollektivtrafiken, säger Suss Forssman Thullberg.

Enligt en ny prognos från Sveriges kommuner och landsting (SKR) och Svensk kollektivtrafik, förlorar den svenska kollektivtrafiken i år 7,4 miljarder kronor i uteblivna biljettintäkter, i första hand på grund av minskat resande, men också på grund av plankningen.

I Göteborg uppskattar Västtrafik tappet till 1,1 miljarder, Skånetrafiken förlorar knappt 1,2 miljarder, och huvudstaden Stockholm nästan 3,6 miljarder kronor. I Stockholms fall ger staten åtminstone en miljard i coronastöd, så underskottet landar till slut på minst två miljarder, kanske två och en halv.

Så mycket förlorar regionerna 2020: (prognos)

Blekingetrafiken: 45,1 miljoner

Dalatrafik: 43,9 miljoner

Gotland (RKM): 7 miljoner

Gävleborg (X-trafik): 120,8 miljoner

Hallandstrafiken: 186 miljoner

Länstrafiken Jämtland: 20 miljoner

Jönköpings länstrafik: 100,5 miljoner

Kalmars länstrafik: 100 miljoner

Länstrafiken Kronoberg: 102 miljoner

Norrbotten: 35 miljoner

Skånetrafiken: 1 152 miljoner

SL (Storstockholm): 3 561 miljoner

Sörmlandstrafiken: 66,3 miljoner

UL (Region Uppsala): 335,8 miljoner

Värmlandstrafik: 58 miljoner

Länstrafiken Västerbotten: 68,8 miljoner

Din Tur (Västernorrland): 38,2 miljoner

VL (Västmanland): 56 miljoner

Västtrafik: 1 096 miljoner

Länstrafiken Örebro: 82 miljoner

Östgötatrafiken: 140 miljoner

Totalt: 7 414,4 miljoner

Källa: SKR, Svensk kollektivtrafik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.