Foto: TT

Flygbolagen: Så påverkas vi av flygskatten

Uppdaterad
Publicerad

Färre avgångar, glesare tidtabell och dyrare biljetter. Så sammanfattar några av de största flygbolagen effekten av den nya flygskatten.

Den första januari 2018 kommer det med all sannolikhet att kosta konsumenter 430 kronor extra att boka en flygbiljett till exempelvis Thailand. Dessutom kan det bli färre avgångar från flygplatserna i Sverige.

Flygbolaget Norwegian hade planer på att införa en direktlinje mellan Göteborg och New York, men en sådan linje är nu otänkbar.

– Med en flygskatt blir det helt otänkbart. Vi vill gärna att Stockholm ska vara ett nav för trafik, men med skatten finns det risk för att vi istället kommer att plocka bort avgångar, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian.

Om Norwegian väljer att plocka bort avgångar från Sverige kommer de istället att fokusera på något annan land.

– Vi vill gärna utveckla Stockholm, men vi är inte beroende av det. Nya spännande avgångar som vi planerat kommer vi lansera någon annanstans istället. Konsumenterna kommer att drabbas av skatten,  säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Dubbel beskattning inrikes

För flygbolaget BRA, som i stort sett bara flyger inrikes i Sverige blir effekterna av skatten stor. För dem finns ingen möjlighet att flytta avgångar till andra länder. Dessutom kommer den som bokar en inrikesresa att behöva betala skatt både på ut- och inresan. Skatten föreslås bli 80 kronor per resa, alltså 160 kronor för en tur och returbiljett inom Sverige.

– Flygskatten kommer att påverka oss och våra resenärer mycket. Utredningen säger att inrikestrafiken kommer att minska med 4,8 procent. Det förbereder vi oss på nu och då behöver vi se över hur mycket vi kan flyga på varje destination. Om efterfrågan sjunker måste det bli färre avgångar, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef på inrikesflygbolaget Bra.

Även SAS säger att antalet avgångar kan komma att minska och att planer på nya destinationer inte kommer att bli av.

– På sikt kan flygskatten riskera nedläggningar av flyglinjer. Interkontinentala avgångar kan komma att flytta till Danmark istället, egentligen flyttar utsläppen bara över gränsen, säger Fredrik Henriksson, presschef SAS.

LÄS MER: Mats Knutson: Flygskatten ger mycket små effekter för miljön

Vill minska utsläppen själva

I en debattartikel i Dagens Industri skriver SAS, Norwegian och Bra att de gemensamt vill minska koldioxidutsläppen. Flygbolagen har som ambition att halvera de fossila koldioxidutsläppen till år 2030.

– Flygskatten kommer att begränsa våra möjligheter att göra investeringar i hållbarhet. Vi har en tydlig ambition från hela branschen, till skillnad från regeringen, om hur vi ska få ett hållbart flyg. Istället för den föreslagna symbolskatten som bara försenar utvecklingen, säger Fredrik Henriksson.

Enligt Emma Sandsjö hade Bra planer på att göra en stor investering i nya klimatsmarta jetflygplan under 2018. En investering som man nu väljer att avvakta med.

– Vi tycker att det är otroligt tråkigt att man väljer att gå den vägen, att minska resorna istället för utsläppen. Vi vill också minska utsläppen, men genom klimateffektiva flygplan och genom att flyga på biobränsle.

Försvårar för folk i norra Sverige

Niklas Nordström, S-kommunalråd i Luleå och vd för Svenskt flyg säger till SVT Norrbotten att förslaget försvårar livet för både föreningsliv och politiker i norra Sverige.

– Jag begriper inte heller den här tanken med skatteväxling. Det är ju en omfördelning från de mer perifera delarna till våra storstäder, säger han och anser att det rimmar illa med regeringens ambition att hela Sverige ska växa.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.