7 000 förlorade jobb – så påverkas Sverige av piratkopieringen

Uppdaterad
Publicerad

17 miljarder kronor i förlorad försäljning och 7 000 jobb. Så mycket kostar piratkopierade varor samhället i Sverige enligt en ny OECD-rapport som Patent- och registreringsverket, PRV, presenterade på fredagen.

– Det jag tycker är bekymmersamt är att rapporten visar att det är så många som medvetet väljer att köpa en piratkopierad vara, skriver näringsminister Ibrahim Baylan i en kommentar.

För att få koll på hur stor inverkan piratkopierade varor har på svenska företag, konsumenter och samhället i stort gav PRV i uppdrag till OECD att sammanställa en rapport, som presenterades på fredagen. Det är den första kartläggningen i sitt slag som gjorts, och enligt OECD är siffrorna alarmerande. 

Rapporten visade att den ekonomiska kostnaden uppgår till 17,1 miljarder kronor i förlorad försäljning och 7,5 miljarder i tappade skatteintäkter varje år. Dessutom kostar piratkopieringen samhället 7 000 jobb.

”Slår mynt på svensk kreativitet”

– Sverige konkurrerar genom att vi är innovativa och säljer framstående, effektiva och kunskapsintensiva varor och tjänster på globala marknader. Baksidan med framgångarna ser vi när mindre nogräknade producenter försöker slå mynt på svensk kreativitet och skapande och kopierar skyddade produkter, uppfinningar och tjänster, säger näringsminister Ibrahim Baylan i en skriftlig kommentar.

– Jag ser samarbete som nyckeln till framgång om vi ska komma till rätta med intrångsproblematiken. Ett samarbete som inkluderar både allmänhet, näringsliv och myndigheter (så som tull, polis, immaterialrättsmyndighet och konsumentverk) och inte minst ett samarbete över nationsgränserna, fortsätter han.

Kullager, bildelar och kläder

De svenska varor som kopieras återfinns i olika kategorier som leksaker, kläder, parfym, bildelar och kullager. Det som skiljer sig åt är att en majoritet av konsumenterna som köper piratkopierade kläder och kosmetika är medvetna om att de köper fejkvaror, medan de som köper industriprodukter oftast inte är det.   

– Det jag tycker är bekymmersamt är att rapporten visar att det är så många som medvetet väljer att köpa en piratkopierad vara (20% vad avser reservdelar för fordon och så mycket som 55% för parfym och kosmetika). Minskar efterfrågan så minskar också incitamenten till att tillverka piratkopierade varor, säger Baylan.

Duckar för problem som miljöpåverkan

Enligt Sanna Wolk, professor och IP-chef på Cirio, beror det på att vi lever i ett konsumtionssamhälle där yta är viktigt.

– Alla har inte pengar att köpa de där dyra gympadojorna, och då köper man en piratkopia.

Men Sanna Wolk menar att man då duckar för problemen som sådana typer av affärer skapar.

– Framför allt miljön påverkas. De här varorna görs inte på schyssta miljövillkor. Sedan har vi den sociala hållbarheten, att de som gör de här produkterna har det bra i fabriken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.