Så ska Sverige få fler turister

Uppdaterad
Publicerad

Äventyrsturism är ett av de snabbast växande områdena inom den globala turismen och nu försöker Sverige få en större del av den kakan. Med allemansrätten som dragplåster ska en statligt sponsrad kampanj få fler äventyrslystna att resa hit.

– Det här är blåbär. Varsågoda att plocka!

I Björnö naturreservat i Stockholms skärgård har naturguiden Pieter Dingemans stannat till på en skogsstig för att visa en grupp utländska turister hur blåbärsris ser ut.

Regnet strilar ner, men det gör inte så mycket.

– Den här skogen är magisk, säger Helena Liu från Sydney, Australien och stoppar några mogna blåbär i munnen.

Ökat med 65 procent

Turistgruppen ska strax ta lunchpaus vid en utsiktsplats mitt i skogen, efter att först ha paddlat kajak i några timmar på ett nästan spegelblankt hav. Lunchen består av frystorkade portionsförpackade grytor, tillagade på friluftskök.

– Renskavstuvningen är fantastisk, säger Brian Rosenthal, också han från Sydney, och skrattar.

– Jag skulle kunna bosätta mig i Sverige bara på grund av den!

Äventyrsturism i naturen är ett av de snabbast växande segmenten inom den globala turismen enligt reseorganisationen ATTA, Adventure Travel Trade Associations rapport från 2015.

Enligt deras mätningar ökade marknaden för äventyrsturism med hela 65 procent i Nordamerika, Sydamerika och Europa mellan år 2009 och 2012. FN stödjer utvecklingen av den här typen av naturturism och har därför utnämnt 2017 till ”det internationella året för hållbar turismutveckling”.

– Jag tror att många blivit mer medvetna om turismens påverkan på naturen, säger Helena Liu, som själv försöker resa så miljövänligt som möjligt.

– Många bor i städer och har stressiga liv. Äventyrsturism är ett sätt att fly från det, säger Lynn Rosenthal från Australien som tagit en paus från sin Östersjö-kryssning för en naturutflykt.

Sverige lades ut på Airbnb

Nu försöker Sverige locka fler av den här typen av äventyrslystna turister. Visit Sweden, som marknadsför Sverige utomlands, har fått 30 miljoner kronor i extra anslag av regeringen till bland annat en reklamkampanj för svensk natur med allemansrätten som främsta dragplåster.

Kampanjen har redan skapat stora rubriker när hela Sverige lades ut som en annons på semesterbostadssajten Airbnb.

– Kampanjen är bra, men de skulle också kunna göra mer för oss småföretagare, som att hjälpa nystartade verksamheter med att nå ut till folk, säger naturguiden Pieter Dingemans, vars företag The green trails nu börjat få fler och fler kunder efter en kämpig start.

– Allemansrätten är verkligen jätteviktig, säger Pieter Dingemans om hur Sverige ska locka fler äventyrsturister.

– Och att det finns så gott om plats här. Och så olika natur. Om man jämför skärgården med till exempel Sarek så är det ju som tio olika länder i ett land. Det är viktigt att visa upp, säger han.

Sydneybon Brian Rosenthal har ett råd till turister som funderar på att välja Sverige som resmål:

– Det är så vackert här och alla är så vänliga. Så kom hit! Bara gör det!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.