Origos vd Roland Gustavsson samt Magnus Sjöström och Anna Elvkull, avdelningschefer på SCB bemöter uppgifterna om problemen på Mind. Foto: SVT

Så svarar SCB och Origo på kritiken

Uppdaterad
Publicerad

SCB har inte tidigare berättat att det funnits problem med underleverantören Origo. Men myndigheten bekräftar de uppgifter SVT har om leveranssvårigheter, bristande arbetsmiljö och felaktigheter i intervjuer.

Avtalet med Origos dotterbolag Mind Research löpte under fyra år. Under den tiden gjorde företaget telefonintervjuer i 23 olika undersökningar för SCB.

– Generellt sett har det fungerat bra, förutom det sista halvåret. Det var då det blev riktiga problem med att leverera timmar. Det var mycket diskussioner och vi hade många förslag och krav på åtgärder. Vi diskuterade det ända upp även på vd-nivå på Mind, säger Anna Elvkull, chef för SCB:s enhet för datainsamling i en intervju med SVT.

”Utvärderar ständigt”

Anna Elvkull säger att de allvarliga brister som upptäcktes hos Mind Research har tagits med i deras kommande upphandling.

– Vi jobbar ständigt med att utvärdera verksamheten.

Ansvaret för att statistikens kvalitet ligger hos Magnus Sjöström, tillförordnad avdelningschef för enheten Befolkning och välfärd på SCB. Han säger att han inte har sett några avvikelser i de skattningar som gjorts på materialet på Mind. Han tycker inte att det finns någon anledning att revidera sifforna.

– Nej, inte som jag känner till, säger han.

”Känner till att det var kapacitetsbrist”

Roland Gustavsson tillträdde som vd för Origo Group hösten 2018, ett drygt halvår efter uppköpet av Mind Reserach. Han säger att han känner till att det varit kapacitetsproblem på dotterbolaget. Men han känner inte till de kvalitetsproblem som bland annat beskrivs i SCB:s utvärdering.  

– Om vi har kvalitetsbrister eller har haft kvalitetsbrister så är det allvarligt. Och det är något som jag verkligen kommer att se över, säger han.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.