”Vår uppfattning är att staten bör äga och förvalta sådana tillgångar som marknaden av en eller annan anledning inte kan hantera på ett effektivt sätt”, skriver HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman på Sverigeförhandlingen i Svenska Dagbladet.
Det omdiskuterade bygget av höghastighetsjärnvägen bedöms i dagsläget landa på 230 miljarder kronor. Men om staten säljer sitt ägande i Telia Company kan det frigöra kapital för att finansiera snabbtåget och få skattebetalarnas nota att hamna under 140 miljarder kronor.
Andra sätt att dra ned på kostnaderna är att söka finansiärer på den privata sektorn, ta lån och använda sig av mer kostnadseffektiva tekniker.
Sverigeförhandlingen presenterade förslagen i samband med dess kommande arbete för 2017 att identifiera kostnadsreducerande åtgärder för järnvägssatsningen.
”Nu har allt fler delar av stambanorna nått sin kapacitetsgräns. För att järnvägssystemet ska fungera behövs både utökat underhåll på befintliga stambanor och nya spår som avlastar de gamla. För det krävs nytänkande”, skriver Wessberg och Håkansson Boman.