Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Satsning på företagare gick inte hem

Centerpartiet en gång i tiden ett brett folkrörelseparti profilerar sig nu hårt på företagarfrågor. Men i regeringen bestämmer Moderaterna, och många av Centerpartiets löften har stannat vid just löften. Och väljarstödet rasar.

Centerpartiets Maud Olofsson vill behålla positionen som tredje största parti. Men i dag pendlar Centern mellan fyra och fem procent, långt ifrån förra valets åtta procent.

I partitoppen har flera irriterat sig på att Centern är alltför foglig. Maud Olofsson borde driva småföretagarfrågorna hårdare.

-Anledningen till att vi den här mandatperioden i vissa viktiga frågor har suttit still i båten och varit lite försiktiga har ju att göra med att vi tidigare har lämnat borgerliga regeringar. Man vill inte ha den stämpeln igen, att vi är det osäkra kortet, säger riksdagsledamoten Annie Johansson (C), talesperson för arbetsmarknadsfrågor.

”Vi talade samma språk”
Åke Pettersson var partisekreterare mellan 1987 och 1998 och en av Centerns starka män, som gav partiet en grön profil som också lockade storstadsbor.

-När vi byggde upp Centerpartiet i Stockholm och hade stora framgångar var det en styrka att vi kunde tala samma språk, oavsett om vi stod på Sergels torg eller om vi talade i Kalix eller Vimmerby. Det var två sidor av samma mynt – problem med service och utflyttning i glesbygd – och köproblem och miljöproblem i storstaden, säger han.

I dag är han orolig för den unga generationen i Stureplanscentern.

-Man anser att storstaden står i motsatsställning till landet. Men det handlar också om politikens innehåll, de har en ganska nyliberal framtoning. Och den känner man inte igen överallt i Centerpartiet i Sverige, säger han.

Olofsson satsar på företagande
2001 väljs Maud Olofsson till partiordförande. Nu blir partiets miljöprofil nedtonad. Hon satsar stort på en annan fråga -företagande.

-Det är framför allt företagarrollen som man har profilerat sig väldigt starkt på. Men det kan inte ske till priset av att andra viktiga frågor kommer vid sidan av. Och jag tror att det kan ha ett samband med att opinionssiffrorna inte har fått den nivå som jag tycker Centerpartiet förtjänar, säger Åke Pettersson.

-Det är nödvändigt för ett parti som är relativt litet att ha en hård profilering. Vi kan inte vara allt-i-allo-partiet. Men då måste man också nå ut i de frågorna där vi har expertisen och engagemanget, säger Annie Johansson.

Hårt motstånd från finansdepartementet
Maud Olofssons strategi ? att profilera Centern som ett parti för små företag ? blev det inte så mycket av. Som näringsminister fick hon storföretagens problem i knät. Hon har också stött på hårt motstånd från finansdepartementet när hon försökt driva igenom förslag som ska underlätta för småföretag.

-Många företagare har tyckt att hon har lovat sänkningar av arbetsgivaravgifter och regelförenklingar. Där har hon, som alla andra näringsministrar, hamnat i klorna på andra departement, säger Jan Edling, utredare och rådgivare inom företagarfrågor.

-Om man siktar på att vara ett starkt politiskt alternativ så måste man hela tiden arbeta med att skapa ett helhetsperspektiv på människan och miljön. Det är inte för sent än. Valet är ju inte förrän i september. Men det borde egentligen ha lyfts tidigare, säger Åke Pettersson.

Maud Olofsson svarar på kritiken i Agenda, söndag 16 maj kl 21.15.

Reporter: Anita Kratz
Webbearbetning: Freja Salö

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer