3,5 miljarder till uppfräschning av SJ-tåg

Uppdaterad
Publicerad

SJ meddelande vid en presskonferens på torsdagsförmiddagen att man investerar cirka 3,5 miljarder kronor i en genomgripande förnyelse och omgörning av SJ-tågen.

Tågens teknik ska bli toppmodern och inredningen fräschare och finare, uppger SJ vid presskonferensen. ABB:s del av upprustningen handlar om 1,4 miljarder kronor, vilket vid pressträffen signerades av vd:arna för de två bolagen. Delar av produktionen kommer att förläggas till Sverige.

– Det här är en stor dag för SJ. Detta är en jätteinvestering som kommer ta hela tågresandet in i framtiden. Vi kan garantera att nya SJ 2000 är det bästa tåget för svensk infrastruktur, säger SJ:s vd Crister Fritzson och fortsätter:

Ökad punktlighet

– Det kommer att innebära att vi kan garantera att vi kommer ha de kortaste restiderna av alla tåg i Sverige. För kunderna innebär det ett helt nytt tåg med ökad komfort och ökad punktlighet, säger SJ:s vd Crister Fritzson.

Satsningen är en medveten hållbarhets- och miljöstrategi med återanvändning i stället för att bygga nytt, uppger SJ. De ”nya” tågen kommer att minska energiförbrukningen med cirka 10 procent.

Den tekniska uppgraderingen kommer först, sedan väntar en komfortuppgradering. De första omgjorda tågen ska vara i bruk 2016.

ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer är nöjd med uppgörelsen: ”Upprustning av snabbtåg är en växande marknad för ABB:s järnvägsverksamhet”, skriver han i ett pressmeddelande.

På frågan om varför SJ väljer att laga ett gammalt tåg, i stället för att satsa på att köpa in nya, svarar SJ:s vd att man inte hittat ett bättre anpassat tåg.

– Vi kommer upprusta tåget till att bli ett helt nytt tåg, vi byter alla de viktiga teknikkomponenterna. För kunden och för oss blir det ett helt nytt tåg helt anpassat till den svenska infrastrukturen. Vi har åkt med många tåg i hela Europa och inte hittat ett tåg som  är bättre anpassat för den svenska infrastrukturen, säger Crister Fritzson.

Problem med underhåll

X2000-tågen togs i bruk för över 20 år sedan och SJ har sedan tidigare talat om att det behövs en stor helrenovering av de över 30 tågseten med sex vagnar vardera.

– SJ beslutade redan förra året om att rusta upp x2000-tågen invändigt och tekniskt efter många år av stora problem och eftersatt underhåll. En upphandling har pågått under hösten, säger SVT:s reporter Knut Kainz Rognerud som länge bevakat SJ.

– Summorna är i sammanhanget små. Som en jämförelse är regeringens ram för infrastruktursatsningar 2014-2025 522 miljarder kronor, säger Knut Kainz Rognerud.

Lokförare har under flera år berättat om långa listor med fel på varje tåg som de ska köra. Dessutom har tåg spårat ut, hjulaxlar gått sönder gång på gång, luftkonditionering och toaletter som är trasiga etcetera.

Tågen har pressats hårt år efter år för att SJ ska kunna uppnå de ekonomiska mål som regeringen satt upp med bland annat hög avkastning och utdelning.

Att upprustningen kommer nu, är helt enligt planerna, enligt Fritzon.

– Det här ligger helt enligt planerna om när man tog ett tåg i drift att man efter 20 år gör en uppgradering för att förlänga livstiden ytterligare 20 år. Tidigare lagade vi fel – nu försöker vi bygga bort felen för att få en mer tillförlitlig rutin, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.