”Vi har skolplikt för att lever ska få gedigen kunskap, för att kunna utveckla färdigheter, vara kritiskt tänkande, problemlösande och kreativa”, säger Martin Karlberg, skolforskare vid Uppsala universitet i SVT:s Morgonstudion. Foto: Jessica Gow/TT/SVT

Skolforskaren: ”Det finns ingen samlad forskning om effekterna av hemundervisning”

Uppdaterad
Publicerad

Är hemundervisning bättre eller sämre än vanlig undervisning i en svensk skola? Svaret på den frågan saknas än så länge i forskarvärlden, uppger skolforskaren Martin Karlberg i SVT:s Morgonstudion.

Alla barn som är bosatta i Sverige måste gå i skolan. Men det finns svenska föräldrar som är emot skopllikten – och några tar saken i egna händer. SVT Nyheter har tidigare skrivit om föräldrar som flyttar utomlands för att kunna undervisa sina barn hemma.

Forskaren: Det finns ingen samlad forskning

Vad säger då forskningen om hemundervisning? Den frågan fick Martin Karlberg, skolforskare vid Uppsala universitet, när han medverkade i SVT:s Morgonstudion under tisdagen.

– Vad gäller effekterna av hemundervisning finns det ingen samlad forskning om att det varken skulle vara sämre eller bättre än vanlig undervisning i skolan, säger Karlberg.

Det finns dock en del studier där man försökt att undersöka detta, fortsätter han:

– Men i regel baseras de på ett icke-representativt urval – vilket gör att man inte kan jämföra de olika grupperna med varandra.

Får mer tid med föräldern

Martin Karlberg redogör för några av fördelarna som brukar lyftas när man pratar om hemundervisning, kontra undervisning i skolan. Till exempel kan barnet få mer tid med föräldern hemma, jämfört med den tid en elev får med en lärare i skolan.

– Det som framför allt verkar vara framgångsrikt, om man tittar på studier om hemundervisning, verkar vara att föräldrarna är engagerade i barnens lärande och själv har en god akademisk utbildning. Det är de här faktorerna, tillsammans med en bra inkomst, som gör att eleverna presterar bra – snarare än att man får just hemundervisning.

”Finns en risk att personer gömmer sig”

På frågan om barn som hemundervisas förlorar viss social fostran, som exempelvis att träffa andra barn med olika bakgrund, svarar Martin Karlberg:

– Risken finns ju att personer som vill gömma sig från samhället väljer hemundervisning för att man inte vill vara en del av exempelvis ett mångkulturellt samhälle eller tillåter olika religioner eller förhållningssätt.

Skolforskaren tror inte att Sverige kommer att ändra sina lagar vad gäller skolplikten inom den närmaste tiden.

– Men någon gång kommer man säkert att tillåta hemundervisning i Sverige också, avslutar han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.