Domen mot sms-låneföretaget Ferratum förbjuder företaget att ta ut avgifter av kunderna som inte direkt motsvarar kostnaderna för de lån som kunderna tar. Företaget får inte heller göra vinst på sina avgifter.
Ferratums enda verksamhet består i att lämna små kortfristiga krediter till konsumenter, sms-lån. Och i stället för ränta tas en ”särskild” avgift ut av lånekunden. I dag ligger avgiften på mellan 250 kronor för ett lån på 1 000 kronor och 3 000 kronor för ett lån på 10 000 kronor.
Öppen redovisning
Konsumentombudsmannen KO:s syfte med att dra bolaget inför domstol är att tvinga hela sms-lånebranschen att börja öppet redovisa räntan för den här typen av lån.
Tidigare har företaget Mobillån Sverige dömts att betala 750 000 kronor för att man inte följt en liknande dom i Marknadsdomstolen. Också i det fallet gällde det avgifter som inte motsvarade kostnader för lånet till den enskilde konsumenten.
-De fick 14 dagar på sig att ändra sina villkor, säger Gunnar Wikström, jurist hos KO.
Det gjorde inte bolaget och dömdes därför i tingsrätten att betala vitesbeloppet.
I domen mot Ferratum är det mer specificerat vilka kostnader som inte får täckas av avgiften för lånen än i den tidigare domen.
750 000 i vite
Ferratum får inte ta ut avgifter för marknadsföring, kreditförluster, kontorslokaler och upplåning. Bolaget har inte heller rätt att ta ut avgifter för följande kostnader-om de inte direkt är en kostnad för en specifik kredit; personal, sms, telefoni, dataöverföring, kreditprövning samt fakturering.
Ferratum förbjuds vid ett vite av 750 000 kronor att använda dagens avtalsvillkor.
-Det innebär förstås att en större del av företagets kostnader måste finansieras på annat sätt som sponsring, annonsering eller att ränta tas ut på lånen, säger Gunnar Wikström, jurist på Konsumentverket.
Domen kommer att påverka hela marknaden för konsumentkrediter enligt KO.
TT