Känslor och ”boomer-innehåll” – här är vad som engagerade mest 2021

Uppdaterad
Publicerad

Krönikor om vaccin och dansande blåljuspersonal är det som har triggat vår liketumme på sociala medier i år. Men i jämförelse med tidigare år engagerade sig svensken allt mindre på internet.

– Antalet reaktioner på svenska nyheter är ganska dramatiskt mycket mindre än tidigare, säger journalisten Emanuel Karlsten.

2020 var ett starkt år på sociala medier och flera sajter slog rekord i besökarantal. I år har svenskarna varit betydligt mer sparsamma med sitt like-klickande och delande. Det konstaterar journalsten Emanuel Karlsten som tillsammans med medieanalytikern Olle Lidbom undersökt vilka svenska artiklar som rört upp mest reaktioner på nätet under året som gått. Resultatet som presenterades i en lista på Breakit visar att årets listetta – en krönika på temat vaccin som publicerades i Dagens medicin, enbart genererade en femtedel av reaktionerna från förra årets etta.

Få stora avslöjanden och en viss nyhetsmättnad kan ligga bakom vårt dalande engagemang menar Emanuel Karlsten.

– Vi har haft ett ganska svagt nyhetsår men sen engagerar vi oss generellt mindre. Antalet reaktioner på svenska nyheter på sociala medier är färre än förra året, ganska dramatiskt mycket mindre.

”Tillräckligt kittlande”

Vad är det då som trots allt har fått oss att dela en artikel eller ge en tumme upp? Om man kollar på listan är det allt från krönikor med pandemitema, kändisar som gått bort samt klipp på blåljuspersonal som dansar linedance. Det senare även känt som ”Jerusalema challenge”, något som blev lite utav en raket i sociala medier och fick allt från bankchefer och butikspersonal att dela sina dansförsök.

– Den balanserar perfekt på gränsen, det är tillräckligt kittlande men också oskyldigt så även en äldre publik vågar testa, säger Emanuel Karlsten.

Sen finns det stora nyheter som många tagit del av men som ändå inte når upp på topplistan av mest engagerande. En ny kvinnlig statsminister till exempel. Att det är så är inte speciellt konstigt säger Emanuel Karlsten.

– Nyheterna på den här listan fungerar som en lägereld. De skapar någonting som många kan känna starkt kring. Det krävs ofta för att komma upp i de här topplistorna, att man får något man kan skratta åt eller en nyhet som får oss att känna stark sorg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.