Att reklamen på Facebook styrs av användarens aktivitet på sajten är allmänt känt. Men snart kan sökningar i sökmotorer generera reklam i Facebook-flödet.
Reklam är den stora kassakon för sökmotorföretag och sociala medier. Ju fler som sajterna får att klicka på annonserna desto mer pengar rinner ner i kassakistorna. Därför står metoder för att rikta reklam specifikt mot enskilda användare högst upp på utvecklingslistan.
Hittar nyckelord
Företagen har nu möjligheten att ta nyckelord från sökfraser i tjänster som Google, Bing och Yahoo och skräddarsy reklam för användare.
Tekniken har utvecklats av Facebooks samarbetspartner Kenshoo Social och är släppt i en försöksversion, men enligt företaget kommer tekniken att införas de närmaste veckorna skriver nättjänsten Mashable.
Förenklat ger tekniken annonsörer information om vad du sökte på innan du hamnade på företagets sajt.
Om du till exempel söker efter ”röda träningsskor” i Google och i sökresultatet klickar på en annons från en skotillverkare eller en sponsrad länk kommer den nya tekniken ge skotillverkaren tillgång till nyckelordet i din sökning. Därefter kan företaget via avtal med Facebook skicka skorelaterade annonser till ditt Facebook-flöde.
”Massiv databas”
– För första gången finns det en koppling mellan sökdata och ”social data”, säger Doug Chavez på Kenshoo.
– Sökningar är en massiv databas med användarbeteende som hittills inte har utnyttjats, säger han.
Tekniken har tagits fram för Facebook, men är inte exklusiv. Det betyder att även andra tjänster kan utveckla liknande modeller. Kenshoo jobbar till exempel även med Twitter.
Kenshoo avfärdar påståenden om att tekniken skulle innebära ett hot mot användarnas integritet på nätet.
– Om vi ger en bättre upplevelse, eller hjälper till att hitta en bättre produkt eller pris är konsumenterna nöjda. Vi ser inte alls det här som ”big brother”, säger Doug Chavez på Kenshoo.