– Mitt synfel kan väl knappast ha ändrat sig på en vecka, frågar sig Margit Hyyryläinen. Foto: Privat/TT

Specsavers vägrade acceptera Margits sprillans nya recept

Uppdaterad
Publicerad

När Margit Hyyryläinen i Järfälla ville beställa glasögon hos Specsavers nekades hon att använda ett recept från en optiker på en annan firma, trots att receptet bara var en vecka gammalt.

– Specsavers sa att receptet inte var fullständigt, och att de behövde göra en egen synundersökning.

Margit Hyyryläinen ringde tillbaka till det första företaget och undrade vad som var fel med receptet. Firman sa att Specsavers gärna fick kontakta dem för att få en fullständig redogörelse av receptet, men Specsavers, accepterade inte den lösningen.

– De stod fast vid att jag behövde göra en ny bedömning för 395 kronor innan de kunde ordna glasögon till mig, men synfelet kan väl knappast ha ändrat sig på en vecka?

Ingen skyldighet

Enligt Optikerförbundet finns ingen skyldighet att som optiker acceptera någon annans recept och därför kan det ibland behövas en ny undersökning.

– Det är optikern som säljer glasögonen som är ansvarig för att de fungerar för kunden, säger Paul Folkesson, ordförande Optikerförbundet till Plus

I ett recept framgår inte vilken undersökning som ligger till grund för receptet och därför finns en risk att den utfärdande optikern gjort en ofullständig undersökning. Journalen som ligger till grund för receptet ska däremot vara fullödig och kunden har alltid rätt att begära ut sin journal.

– Journalen ska vara tydlig och du ska kunna följa optikerns resonemang, fortsätter Paul Folkesson på Optikerförbundet. Du ska kunna utläsa tillräcklig information för att skriva ut glasögon även från annan optikers journal om denna är fullödig.

Specsavers backar

När Plusredaktionen kontaktar Ulrika Hultgren, PR-chef på Specsavers så beklagar hon hur Margit blivit bemött.

– Vi har som policy att acceptera recept från andra legitimerade optiker om recepten inte är äldre än ett år och vi skulle självklart ha erbjudit oss att kontakta föreskrivaren om det fanns frågor.

Ulrika Hultgren ber också Margit att ta kontakt med Specsavers så att de får chansen att hjälpa henne om hon anser att hon inte fått god service.

Tre tips inför optikerbesöket

  1. Be att få se din optikers legitimation. 
  2.  Gå in på optikerförbundets hemsida och kolla om din optiker är certifierad. Det är inte obligatorisk att vara certifierad, men en certifiering är ett kvalitetsmärke som visar att optikern har koll på rådande lagar o regler. Det är dock möjligt att även ocertifierade optiker sköter sig och är helt ok. 
  3. Förnya ditt recept med jämna mellanrum eftersom ögonen förändras med åren.

Källa: Optikerförbundet

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.