Lena K Samuelsson, Aftonbladets publisher, har avböjt att kommentera tidningens spelannonser. Till höger två av de spelannonser från senaste veckan som direkt eller indirekt bryter på branschens egna riktlinjer för spelreklam. Foto: Malin Hoelstad/TT/kollage

Medierna bryter mot sina egna etiska riktlinjer

Uppdaterad
Publicerad

Hösten 2015 lanserade Tidningsutgivarna riktlinjer för spelreklamen. Branschen skulle ta ansvar för att den kritiserade spelreklamen skulle vara etiskt riktigt – men bara under den senaste veckan har flera annonser visats som bryter mot riktlinjerna.

När mediehusen och branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) får frågor om spelreklamen hänvisar de ofta till sin egna etiska riktlinjer.

– Vi har tydliga rekommendationer. Vi för en tät dialog med de som företräder om spelberoende och inte minst så är vi med och hjälper till till den nya lagstiftningen som träder i kraft vid årsskiftet, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för Tidningsutgivarna.

”Har inte sett den”

Men sedan TU:s riktlinjer för spelreklam lanserades 2015 har svenska mediebolag brutit mot dem ett flertal gånger. Riktlinjerna säger tydligt att reklamen inte får ”innehålla påståenden om att spelande är riskfritt”. Men hela den senaste veckan har Aftonbladet haft en annons där läsarna ska lockas till spelande med orden: ”Spela riskfritt”.

– Den annonsen har jag inte sett så den kan jag inte kommentera, säger säger Jeanette Gustafsdotter.

Utlovar snabba uttag

På samma sätt ska spelbolagsannonserna enligt riktlinjerna inte ”innehålla påståenden om spel som en lösning på sociala och ekonomiska problem”. Men både Expressen och Aftonbladet har annonser där spelbolagen utlovar snabba insättningar och snabba uttag – dessutom helt anonymt och utan registrering.

”Uttag inom fem minuter”, säger en annons som finns på Aftonbladet och flera andra sajter inom Schibsted-koncernen. Flera spelberoende som SVT har varit i kontakt pekar på de annonserna och menar att de lockar dem att snabbt kunna lösa sina ekonomiska problem med mera spelande.

Följer mediebolagen riktlinjerna?

– Ja, jag tycker att de gör det på det stora hela. Jag vet det eftersom jag själv för dialog med dem om att de på bästa sätt följer rekommendationerna. Sedan kan jag inte gå i god för varje annons, säger Jeanette Gustafsdotter.

”Laglig verksamhet”

Aftonbladet har avböjt att kommentera sina spelbolagsannonser. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson konstaterar att spelbolagen de marknadsför är lagliga verksamheter.

– Det här är en helt laglig verksamhet som miljoner svenskar använder, säger han om annonsen som utlovar snabba insättningar och uttag.

TU:s riktlinjer för spelannonser

A) Spelannonserna ska inte:

riktas mot underåriga,

innehålla påståenden om spel som en lösning på sociala och ekonomiska problem,

uppmana till överdrivet spelande,

vilseleda om chanserna att vinna,

innehålla påståenden om att spelande är riskfritt,

innehålla könsdiskriminerande påståenden,

framhäva enskilda vinnare utan dokumenterat underlag.

B) Och spelannonserna ska:

vara mycket tydligt annonsmärkta,

mycket tydligt ange eventuell sponsorsmedverkan, till exempel i fråga om så kallat branded content,

vara mycket tydliga, begripliga och faktamässigt korrekta i fråga om bonus-, spin- och välkomsterbjudanden.

Källa: Tidningsutgivarna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.