Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Björn Löfdahl, programdirektör på Sveriges Radio. Foto: TT/Sveriges Radio

SR om radioprofilen: Situationen är allvarlig

Trots att redaktionsledningen larmades redan i början av året om radioprofilens olämpliga beteende, togs inte uppgifterna vidare. Björn Löfdahl, programdirektör på Sveriges Radio, säger nu att det inte borde ha gått till så.
– Vi ser nu att det funnits uppgifter som borde ha kommit upp på bordet i ett tidigare skede.

Radioprofilen är sedan en tid tillbaka sjukskriven efter anklagelserna om sexuella trakasserier som riktats mot henne i början av oktober. Sveriges Radio har i ungefär en månad utrett profilen. SR är förtegna kring utredningen, men programdirektör Björn Löfdahl säger i dag att läget är allvarligt.

– Det har hänt saker som absolut inte är bra, som är allvarliga och som vi måste göra något åt.

Arbetsledare och den närmsta redaktionsledningen fick kännedom om profilens beteende redan i början av året – något som inte togs vidare till personalavdelningen. Varför?

– Det är någonting som får hanteras när vi ser utredningen – vi ser nu att det funnits uppgifter som borde kommit upp till bordet i ett tidigare skede. Men när vi fick veta började vi utreda detta.

”Situationen är allvarlig”

Hur allvarligt är det att inte den här informationen nått er?

– Det är inte bra – hela den här situationen är allvarlig. Vi uppmanar chefer, arbetsledare och medarbetare att berätta så vi kan ta tag i saker. Vi brukar vara ganska bra på att ta tag i konflikter.

Har era arbetsledare haft tillräcklig information om regler och rutiner kring sexuella trakasserier?

– Det hoppas jag att de haft. Jag kan inte gå in i den specifika situationen som du pekar på. Chefer ska föra problem vidare och ta itu med dem.

Medarbetare har berättat hur de uppifrån fått höra att de ska dalta med profilen för att ”hålla henne nöjd”. Har den profilen skyddats på grund av sin popularitet?

– Det tillhör den utredning som nu förs. Det får inte vara så och jag tror att man kommer fram till kloka beslut.

Utretts på SVT tidigare

Kan profilen sitta kvar efter de här anklagelserna?

– Jag vill inte gå in på det eftersom hon utreds fortfarande.   

Profilen har tidigare utretts på SVT för sexuella trakasserier – kände SR till det när hon anställdes hos er?

– Det rör våra enskilda medarbetare så det kommenterar jag inte. Det kan finnas uppgifter i utredningen, men jag sitter inte på alla detaljer, visste jag skulle jag inte kommentera det heller, säger Björn Löfdahl.

Medarbetare på SR som SVT Nyheter talat med undrar om uppgifter om den tidigare utredningen på public service-grannen kommit fram till radion och menar att de kanske hade sluppit att bli utsatta om det tagits tag i tidigare. Vad säger du om det?  

– Jag förstår ditt resonemang men kan inte kommentera. Den diskussionen får hållas i den arbetsgruppen.

Arbetade med #metoo

Trots att ärendet kommit in till personalavdelningen jobbade profilen till en början kvar på redaktionen och sände program om me too-kampanjen, något som varit jobbigt för de som utsatts. Björn Löfdahl vill inte kommentera varför hon till en början satt kvar.

– Utredningen är inte färdig än. Jag vill inte kommentera enskilda redaktioner eller enskilda medarbetare. Vi har en arbetsgrupp som har det väldigt tufft och vi gör vad vi kan för att utreda vad som hänt. Mer än så vill jag inte kommentera, det försvårar möjligheten för oss att göra ett bra jobb.

Kan du förstå att det sänder ut signaler om att ledningen inte tagit de anställdas berättelser på allvar?

– Du gör ett påstående som jag inte kan kommentera.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kampanjen #MeToo

Mer i ämnet