Motorn på en vanlig elcykel får ge högst 250 watt i effekt. I vissa länder finns cyklar med betydligt starkare elmotor, upp till en kilowatt. Enstaka exemplar kan förekomma även i Sverige, trots att de ännu inte godkänts för vägtrafik.
Men från nyår ska sådana cyklar kunna godkännas och köras i alla EU-länder, enligt en förordning. Ett förslag har varit på remiss, och läggs i höst fram av regeringen.
– De ser ut som vanliga cyklar, men är väsentligt snabbare. Motorstyrkan stämmer med effekten på en moped i klass 2, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen.
Det är också i den kategorin, moped klass 2, som den starkare elcykeln placerats. Därmed krävs både förarbevis och trafikförsäkring. Däremot räcker det med cykelhjälm, om inte cykeln har fler än två hjul.
Handeln har dock svårt att bedöma vilken efterfrågan som kan väntas.
– Men det finns en grupp som alltid vill ha det senaste. Och pendlare kommer ju fortare fram, säger Per Johansson, vd i Moped- och mc-branschens riksförbund.
Fakta: Starkare elcyklar
- Den formella termen för cyklar som kan drivas med både motor och pedaler är motoriserade cyklar.
- Vanliga elcyklar, med högst 250 watt motoreffekt, påverkas inte av de nya reglerna som väntas träda i kraft vid nyår.
- De starkare elcyklarna räknas som moped klass 2. De får ha högst en kilowatt motoreffekt och en toppfart på 25 kilometer i timmen.
- Fordonet måste ha trafikförsäkring, och föraren måste ha förarbevis för moped klass 2.
- På en mopedklassad elcykel med två hjul måste man ha cykelhjälm. Om den har tre hjul eller fler, krävs mopedhjälm.
- Transportcyklar och tandemcyklar är tänkbara varianter av den nya fordonstypen.
Källa: Transportstyrelsen