”När det gäller quinoa har vi periodvis haft svårt att tillmötesgå efterfrågan på grund av råvarubrist”, säger Kristofer Myrevik på Coop Sverige. Foto: TT

”Stort intresse för quinoa – men också stor brist”

Publicerad

Det svenska intresset för quinoa är så stort att fröet snabbt tar slut i butikerna. Men när vi i väst byter pastan mot quinoa innebär det samtidigt att fattiga bolivianer får byta quinoa mot makaroner.

Samtidigt som köttkonsumtionen ökar i världen väljer allt fler svenskar att bli vegetarianer. Var tionde svensk har nu helt gått över till en vegetarisk kost, enligt en undersökning som Demoskop gjorde i våras på uppdrag av organisationen Djurens Rätt.

Men också bland köttätare ökar viljan att äta nyttig vegetarisk kost, enligt undersökningen. Intresset för ekologisk, vegetarisk mat har blivit så stort att varor som quinoa snabbt tar slut i butikerna.

Alternativ till potatis och pasta

– När det gäller quinoa har vi periodvis haft svårt att tillmötesgå efterfrågan på grund av råvarubrist, säger Kristofer Myrevik, kommunikationschef på Coop Sverige.

På Coop tror man att den starka försäljningsutvecklingen dels handlar om ett intresse för mat från andra länder, dels om att många konsumenter söker mindre kolhydratrika alternativ till potatis och pasta.

Även Ingmar Kroon, presschef på Axfood, konstaterar att försäljningen av quinoa skulle kunna öka mycket mer än den gör.

– Det finns ett väldigt stort intresse för quinoa, men också en väldigt stor brist.

Fattiga får byta till makaroner

Västvärldens intresse den ”nya supermaten” är alltså inte alltid helt oproblematisk.

I Bolivia har efterfrågan på quinoa drivit upp priserna till den grad att många i landet inte längre har råd att äta den. Istället byter fattiga bolivianer ut det dyra fröet mot makaroner och ris, som inte alls är lika näringsrikt.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer