Foto: TT.

Strandsatta resenärer har rätt till ersättning – efter tre timmar

Uppdaterad
Publicerad

Strandsatta och besvikna. Varje år drabbas tiotusentals svenska semesterresenärer av flygförseningar.

Betydligt färre känner till att de kan ha rätt till ersättning från flygbolaget vid förseningar på över tre timmar.

Under natten till förra söndagen blev över 200 resenärer, varav många svenskar, strandsatta på Oaklands flygplats i San Francisco under 14 timmar, då Norwegians plan till Stockholm blev kraftigt försenat.

Händelsen är inte unik – enligt företaget Airhelp nordic visar statistik att minst två procent av de som flyger till och från Europa drabbas av flygförseningar.

– Under juni, juli och augusti är det ungefär nio miljoner passagerare som flyger in och ut ur Sverige. Då blir det minst 180 000 personer som upplever oegentligheter som kan berättiga till ekonomisk kompensation, säger företagets vd Thomas Lööw.

Vissa omständigheter

Enligt EU-förordningen 261/2004 har du rätt till ekonomisk ersättning vid förseningar över tre timmar. Hur mycket du har rätt till beror på hur lång flygsträckan är, hur omfattande förseningen är och när du informeras.

Flygbolaget ska även ersätta merkostnader på grund av förseningen med upp till cirka 43 000 kronor.

Om förseningen beror på så kallade ”extraordinära omständigheter”, dit till exempel extremväder räknas, får du dock inte ersättning.

Kontakta flygbolaget

Av de som drabbas begär mindre än en halv procent kompensation och ännu färre får den.

Lööws råd till den som drabbas är:

– Känn till dina rättigheter som flygpassagerare och när det händer, fråga på gaten eller ta kontakt med flygbolaget och fråga hur du ska hantera det.

Flygbolaget kommer att begära uppgifter som flygnummer, resmål och förseningens omfattning. Se också till att ha en kopia av bokningsbekräftelsen.

Blir ärendet svårt att hantera finns en rad bolag som erbjuder juridisk hjälp mot en viss procent.

– Du kan också ha rätt till ersättning för försening från reseskyddet i din hemförsäkring, en separat reseförsäkring eller från en försäkring som kan ingå i ditt betal- eller kreditkort om du betalat resan med kortet, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Fakta: EU:s ersättningsregler

Om ditt flyg är inställt eller mer än tre timmar försenat har du rätt till kompensation:*

 * 2 200 kronor vid mer än tre timmars försenad ankomst vid slutdestinationen för flygningar på högst 1 500 kilometer.

 * 3 550 kronor vid mer än tre timmars försenad ankomst vid slutdestinationen för flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer.

 * 5 300 kronor vid mer än fyra timmars försenad ankomst vid slutdestinationen för flygningar över 3 500 kilometer.

*EU:s förordning (EU) 261/2004 gäller om du flyger inom, ut från eller in till EU med europeiskt flygbolag (registrerat i EU, Island, Norge eller Schweiz).

I vissa fall är inte flygbolaget skyldigt att betala ut ersättning, exempelvis vid extraordinära omständigheter eller om du blivit informerad minst 14 dagar före resan.

Källa: Konsumentverket/Airhelp

Fakta: Detta kan du också få ersättning för

 * Om du nekas att gå ombord trots att du har alla resedokument till hands och är vid gaten i tid har du rätt att bli ombokad eller få hela biljettpriset tillbaka. Dessutom ska flygbolaget betala dig en fast ersättning på 250, 400 eller 600 euro, beroende på hur långt du skulle flyga.

 * Om ditt bagage inte dyker upp ska du anmäla det på flygplatsen och spara en kopia på anmälan. Du har rätt till ersättning för att klara dig tills bagaget dyker upp.

 * Om ditt bagage blir skadat ska du anmäla det på flygplatsen och spara en kopia på anmälan. Dokumentera gärna skadan med foton. Du kan få ersättning upp till cirka 11 000 kronor.

 * Om ditt bagage kommer bort har flygbolaget 21 dagar på sig att hitta det och skicka det vidare till dig. Om det inte kommer till rätta har du rätt till ersättning upp till cirka 11 000 kronor.

Källa: Ung konsument

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.