Varslet om strejk omfattar cirka 1 200 medlemmar från Transdev (Öresundstågen), SJ, Green Cargo och MTR Tunnelbanan i Stockholm. Foto: Tim Aro/SvD/TT

Strejkvarslet om ny tågstrejk – detta vet vi

Uppdaterad
Publicerad

Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal inom spårtrafiken uppges ha strandat – och fackförbundet Seko har strejkvarslat. Cirka 1 200 medlemmar kan tas ut i strejk och om ingen uppgörelse nås kan stora delar av tågtrafiken påverkas, bland annat i Mälardalen och södra Sverige.

Förhandlingar och strejkvarsel

  • Kollektivavtalet som nu förhandlas påverkar cirka 10 000 arbetstagare, och löper ut den sista april.
  • Det gäller bland annat frågor som rör schemaläggning och arbetstidsförkortning för lokförare och annan personal.
  • Båda parterna, Service- och kommunikationsfacket Seko och Almega Tågföretagen, beskyller varandra för att inte vilja förhandla.
  • Seko har varslat om strejk på spårtrafikområdet. De två främsta skälen är oenighet kring sena schemaändringar och att medlemmarna måste få tid till återhämtning.
  • Varslet omfattar cirka 1 200 medlemmar från Transdev (Öresundstågen), SJ, Green Cargo och MTR Tunnelbanan i Stockholm.
  • Om ingen överenskommelse nås tas medlemmarna ut i strejk i tre olika steg.
  • Förhandlingarna mellan Tågföretagen och övriga fackförbund fortsätter samtidigt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Steg ett

  • Första steget i Sekos strejkvarsel, som skjutits upp till måndag den 15 maj.
  • I denna fas skulle över 200 medlemmar runt om i landet gå ut i strejk, av vilka runt 100 är Malmöbaserade lokförare på Öresundstågen. Det omfattar även klottersanerare, fordonsvårdare, reparatörer och växlare i Stockholm (MTR).

Steg två

  • Om inget avtal nås efter strejkens första steg kan den komma att utvidgas.
  • I steg två skulle cirka 450 anställda på MTR och SJ gå ut i strejk. Det handlar om över 200 anställda på röda linjen i Stockholms tunnelbana, cirka 100 lokförare på Mälartåg (som körs av MTR) i Stockholm och Eskilstuna samt 118 lokförare hos SJ i Göteborg.

Steg tre

  • I ett tredje och sista steg skulle ytterligare 500 anställda strejka, bland annat vid godstrafiken, lokförare stationerade i Boden och Piteå och på SJ:s tåg i Stockholm och Hagalund i Solna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.