Forskarna har testat två olika tekniker för att påverka människor, direkt och indirekt. Foto: TT

Studie: Sociala normer får oss att agera mer miljövänligt

Publicerad

Sociala normer får oss att agera mer miljövänligt. Vi gillar inte att bli tillsagda vad vi ska göra, men påverkas mer än vad vi tror av att andra äter vegetariskt, åker kollektivt eller inte skräpar ner. Det visar en forskningssammanställning från Göteborgs universitet. 

Har dina grannar en “nej till reklam”-skylt på sina brevlådor? Då är det större chans att du också kommer att skaffa en.  

I en metastudie har forskare i miljöpsykologi vid Göteborgs universitet gått igenom 91 experiment från stora delar av världen där man använt sig av sociala normer för att stimulera miljövänligt beteende. Slutsatsen: När vi ser andra agera miljövänligt ökar vår benägenhet att göra det också.

Experimenten är utförda i naturlig miljö och visar att sociala normer kan påverka en lång rad beteenden, som vatten- och el-besparing, val av vegetarisk mat, hållbar konsumtion och val av miljövänlig transport. 

Det tydligaste exemplet är forskningen som visar att människor är mindre benägna att skräpa ner i rena miljöer jämfört med i miljöer där det redan är nedskräpat. 

– I dessa studier får deltagarna något som de kan skräpa ner med, till exempel en flyer på bilen. Sedan observerar forskare hur deltagarna beter sig på en plats som är ren, respektive nedskräpad, säger Magnus Bergquist, forskare inom miljöpsykologi.

Vi vill känna oss fria

Forskarna har testat två olika tekniker för att påverka människor. Den första tekniken går ut på att ge människor information explicit. Försökspersonen får då exempelvis veta hur andra har gjort för att spara el och vatten, eller hur många som har valt vegetariskt till lunch.  

Den andra tekniken går ut på att människor själva får dra slutsatsen om vad andra har gjort. Ett exempel på det är att släcka ner en offentlig toalett, vilket gör människor mer benägna att själva släcka lyset när de går ut därifrån.

– Där hittar vi en väldigt stor skillnad. De tekniker som använder mer implicita medel är mycket mer effektiva, säger Magnus Bergquist och fortsätter: 

– Det är i linje med den socialpsykologiska litteraturen om social påverkan. När vi människor känner att någon försöker påverka oss är vi mindre benägna att förändra vårt beteende. 

Varför fungerar vi då såhär? 

– Det kan ha att göra med vår vilja till autonomi. Det är en inbyggd paradox med social påverkan, å ena sidan vill vi känna oss fria, å andra sidan påverkas vi väldigt mycket av vad andra människor gör.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.