Till Dagens Industri säger Cervin att samtliga inblandade – han själv, kanslichefen Sven-Eric Söder och Håkan Juholt – var medvetna om felaktigheterna när den nya blanketten skickades in.
Men det stämmer inte, enligt Söder. När Cervin tog kontakt hade redan den nya ansökan lämnats in, säger Söder.
Söder säger till TT att han informerades om att det inte stod rätt till med Juholts logiersättning den 19 september och han ringde då Marianne Bjernbäck.
-Då hade Håkan Juholt redan i god tro skickat in sin ansökan om ersättning, säger han.
-Jag har inte haft någon kontakt med förvaltningen under sommaren. Min första kontakt med frågan var efter det att ansökan lämnats in.
Söder säger att hans uppdrag då var att lösa ut det hela så att ersättningen blev helt enligt regelverket.
-Jag kom in när problemet var ett etablerat faktum och min roll var att lösa det, säger han.
-Så blev det också genom det avslut som gjordes förra veckan om att pengarna skulle betalas tillbaka.
TT