Svenska företaget rider på LP-trenden

Publicerad

Försäljningen av LP-skivor ökade rejält i år, en trend som hållit i sig i flera år. Det ökade intresset för den gamla vinylskivan har skapat arbetstillfällen, inte minst för Niklas Poblenz. Han skrotade planerna på att producera medicinskteknisk utrustning för att istället bygga LP-pressar. Och intresset för hans maskiner är stort.

SVT träffar honom i fabriken i Ulvsunda i västra Stockholm. Svarta plastpuckar mosas på löpande band ned till de allt mer eftertraktade skivorna.

Men det var alltså medicinteknik som Niklas Poblenz och hans kollega Per Sundberg tänkte sig som verksamhet när de för 11 år sedan köpte ett konkursbo som tidigare hade tillverkat maskiner för att göra lp-, cd-dvd och bluray-skivor.

Maskinerna samlade damm

Vinylpressmaskiner hade stått stilla i 30 år och maskinritningarna låg och samlade damm. Till för några år sedan. Då kom samtal från USA, Japan och Tyskland. Kunde de ordna med reservdelar?

– Det började med samtal om reservdelar till vinylpressarna. Sen kom det samtal om vi hade begagnade maskiner och till slut ville de beställa nya maskiner, säger Niklas Poblenz.

Vinylskivorna har aldrig helt slutat säljas till de verkligt entusiastiska, men under senare år har många unga börjat köpa skivorna.

I dag 11 anställda

På två år har Niklas företag Pheenix Alpha levererat tolv maskiner och har order på ytterligare tio stycken. Varje press kostar cirka 1,5 miljon kronor och idag har man 11 anställda.

– Köparna är både större och mindre företag. Vi har de stora skivbolagen men även mindre skivproducenter säger Niklas Poblenz.

– Vi vet att många vinyl-presserier i Europa har sålt ut sin kapacitet och det finns ett uppdämt behov på marknaden så vi tror att det här kommer att ge oss jobb i flera år framåt.

Fakta

Mellan 2014-2015 ökade vinylförsäljningen med 54 procent. Totalt såldes det året 384.000 vinylskivor i Sverige (intäkt: drygt 45 miljoner kronor).

Samma år såldes 3.342.000 stycken CD-skivor (intäkt: drygt 106 miljoner kronor).

Under åren 2015-2016 ökade vinylförsäljningen med 38,7 procent jämfört med föregående år. Samtidigt minskade försäljningen av CD-skivor med 9,4 procent.  

Siffror för 2017 pekar mot en 14 procents ökning av vinylförsäljningen. Samtidigt köper vi digital musik för närmare 1 miljard kronor per år i Sverige vilket står för 85-90 procent av marknaden.

Källa: Musikbolagens rättighets- och branschorganisation Ifpi 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.