Foto: TT.

Svenska lärosäten lägger miljontals kronor på Almedalsveckan

Uppdaterad
Publicerad

Högskolor och universitet lägger i år nästan dubbelt så mycket av sina mestadels offentligt finansierade medel på Almedalsveckan. Det visar en undersökning som SVT har gjort.

I år är Almedalsveckan större än någonsin, med drygt 3700 evenemang. Samtidigt visar SVT:s undersökning att svenska lärosäten lägger allt mer pengar på att åka dit. En av de högskolor och universitet som i år har störst budget för Almedalsveckan är Högskolan i Borås. Lärosätet lägger i år 310.000 kronor på evenemanget.

– Vi bestämde inför 2016 att göra en större satsning på Almedalen. Förutom kunskapsutveckling för medarbetare och nätverk är det här ett sätt att sätta högskolan i Borås på kartan, säger Björn Brorström, rektor på högskolan.

Dubbelt så mycket

SVT har frågat alla myndigheter hur mycket pengar de räknar med att lägga på Almedalsveckan i år. Högskolor och universitet står för en dryg femtedel av myndigheternas totala budgeterade kostnader. Dessutom ökar lärosätenas kostnader kraftigt. SVT gjorde 2012 motsvarande undersökning och då svarade högskolor och universitet att de tillsammans spenderat 2,8 miljoner kronor. I år svarade lärosätena att de räknar med att spendera nära dubbelt så mycket, totalt 5,2 miljoner kronor.

– Det är fler och fler universitet och högskolor som är närvarande i Almedalen. Det blir allt mer en samlingsplats för högskolesektorn, säger Jon Stenbeck, kommunikationschef på fackförbundet Sveriges universitetslärare och forskare, SULF.

Miljonbelopp

De lärosäten som i år har störst budget för Almedalsveckan är Stockholms universitet, Lunds universitet, Uppsala universitet, Göteborgs universitet och Högskolan i Borås. Stockholms universitet har en budget på en miljon kronor för två programpunkter. Då ingår fyra seminarier och ett mingel samt uppföljande möten. En stor del av budgeten utgörs av boendekostnader och resekostnader. 

– Eftersom forskning är relevant för så många olika samhällsaktörer och på så många olika nivåer, har vi märkt att våra forskare tycker att det här är en del av samverkansuppdraget, säger Linda Carlsson, kommunikationschef vid Stockholms universitet.

– Vi får in nya frågeställningar till forskningen och får föra fram nya fakta och frågeställningar i redan pågående debatter och samtal.

Marknadsföring och opinion

Högskolan i Borås kommer genom samarrangemanget den Västsvenska arenan att hålla fyra seminarier, inom profilområden som digitalisering och hållbar utveckling.

– Om vi inte var med skulle vi missa ett jättetillfälle att inför en förhoppningsvis stor publik, det vet man ju aldrig, visa några av våra styrkeområden. Vi skulle också missa tillfället att vara med och skapa opinion i olika frågor. Det är ett gyllene tillfälle att få politiker från riksdagen och regeringen samt tjänstemän från departement och myndigheter att lyssna till oss, säger Björn Brorström.

Hur vet ni att de besöker era seminarier?

– Vi hoppas det. Det handlar om att vi har intressanta teman för våra seminarier och att vi har beskrivit det på ett tilltalande sätt i vår marknadsföring.

Utvärdering

Stockholms universitet menar att det efter varje år noga utvärderar sin medverkan på Almedalsveckan, för att diskutera om det är väl använda pengar.

– Vi tittar på om seminarierna dragit besökare, om det är rätt kontakter vi har velat träffa som är där, om forskare har sett att det varit till nytta för att få till uppföljande möten och nätverksbyggande, säger Linda Carlsson.

Högskolan i Borås menar att det också för diskussioner om Almedalen, men att det samtidigt är svårt att utvärdera satsningen.

– Det är ju ett samlat antal aktiviteter som kan leda till mera forskningspengar, fler studenter och att det går lättare att rekrytera lärare och forskare. Det går inte att mäta på ett enkelt sätt, men vi bedömer att Almedalsveckan är ett viktigt led i att skapa ett starkare lärosäte, säger Björn Brorström.

Kostar mycket pengar

Fackförbundet SULF menar att högskolorna har en uppgift att samverka med det omgivande samhället. Då kan Almedalsveckan vara en arena för att lyfta fram forskningsresultat.

– Men det måste vara det som är syftet med närvaron i Almedalen. Om det handlar om rekrytering av studenter, opinionsbildning, att nå ut i media, då är det helt fel arena och fel använda pengar, säger Jon Stenbeck.

– Almedalen kostar mycket pengar. Det kanske finns andra möjligheter att nå ut med forskningsresultat resten av året också.

Topplista: De satsar mest

Stockholms universitet 1000.000 kronor.

Lunds universitet 800.000 kronor.

Uppsala universitet 500.000 kronor.

Göteborgs universitet 410.000 kronor.

Högskolan i Borås 310.000 kronor.

Såhär gjordes undersökningen:

SVT skickade ut en enkät till Sveriges förvaltningsmyndigheter för att höra hur mycket pengar de räknar med att deras eventuella närvaro under Almedalsveckan kommer att kosta.

Vi ställde även en fråga om vad de såg som myndighetens huvudaktivitet/er under årets Almedalsvecka.

Efter Almedalsveckan 2012 skickade vi ut en liknande enkät till myndigheterna. Skillnaden är att dessa kostnader är de faktiska utgifterna för närvaron under Almedalsveckan.

Vi bedömer att vi ändå kan göra jämförelser mellan 2012 och 2016 baserade på dessa två enkäter.

De lärosäten som inte svarat på vår enkät 2016 är Linnéuniversitetet, Malmö Högskola och Kungliga musikhögskolan. Därför har vi räknat bort dem även för 2012. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.