• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Pålgård och Bispgården i Ragunda kommun, i Jämtlands län. Det brinner kraftigt i skog och mark i Pålgård och Bispgården. Räddningsledaren uppmanar alla som påverkas av branden att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer

  • Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Ängra och Ljusdals kommun, i Gävleborgs län. Det brinner kraftigt i skog och mark. Branden är på väg mot bebyggt område. Räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i berört området att utrymma. Läs mer

”Det har varit alldeles för mycket fokus på själva datorerna” säger utbildningsminister Gustav Fridolin. Foto: TT

”Digitaliseringen kan bli det största misslyckandet för svensk skola”

Den svenska skolan ska bli bäst i världen på digitalisering. Det här har regeringen bestämt och från och med nästa hösttermin måste alla skolor storsatsa på detta. Men forskningen visar att ju mer ett land satsat på datorer, desto sämre har skolresultaten utvecklats.
Och kritikerna varnar för en svensk skola i fritt fall.

– Genom storsatsningen som skolor nu gör på att köpa in hårdvara för att leva upp till kraven på digitalisering kommer annat viktigt, som läromedel och fler lärare, att få stå tillbaka. Jag tror att digitaliseringen kan bli det största misslyckandet för svensk skola någonsin.

De hårda orden kommer från Wiwi Ahlberg, gymnasielärare sedan 30 år och läromedelsförfattare. Hon är en av dem som nu är djupt oroad över framtiden för den svenska skolan.

– Och om man inte fyller alla nya datorer med riktiga läromedel kan digitaliseringen bli en katastrof för den svenska skolan.

Men andra försvarar helt och fullt digitaliseringen.

– Digitaliseringen är framtiden, med de möjligheter och de risker som finns. Det är vårt ansvar som vuxna och som lärare att se till att lära barnen att hantera detta, menar Joakim Jardenberg, it-konsult och it-debattör.

Ju fler datorer desto sämre resultat

Men ingen forskning visar att digitaliseringen i sig själv leder till att förbättra resultaten i skolan. Tvärtom. När OECD jämförde hur skolresultaten utvecklats i PISA-undersökningarna mellan 2012 och 2015 och sedan satte resultaten i relation till elevernas tillgång till digitala hjälpmedel, visade det sig att det snarare fanns ett negativt samband.

Ju mer ett land investerat i digitala verktyg desto sämre hade resultaten utvecklats.

Även i de länder som satsat minst på datorer utvecklades resultaten dåligt. Lagom tycks alltså vara bäst. Men skälen till detta samband kan vara många, konstaterar dock OECD i rapporten.

Utbildningsminister Gustav Fridolin som ansvarar för digitaliseringsplanen håller med om att det finns risker även om digitaliseringen är nödvändig i skolan.

– Det har varit alldeles för mycket fokus på själva datorerna. Skolorna måste även satsa på lärare och läromedel, annars kan digitaliseringen slå fel. Det måste finnas läromedel i skolorna vare sig det är i datorerna eller i vanlig traditionell bokform.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer