– Vi gissar sex månader, svarar Ella och Sofia Gustavsson på frågan om hur lång tid man har på sig att reklamera en vara som det är fel på. Vi träffar dem på Stockholms central för att testa deras och några andra svenskars kunskaper när det gäller konsumenträttigheter.
Rätt svar är tre år. Men liksom Ella och Sofia är det få svenskar som känner till hur lång reklamationsrätten är. Fyra av fem svarar fel på den frågan i Konsumentverkets undersökning om svenskarnas kunskaper om de mest grundläggande konsumenträttigheterna.
”Stora brister i kunskaperna”
I undersökningen som omfattar 1.010 personer mellan 18-75 år ställs frågor om bland annat ångerrätt, garantier och vad som gäller vid reklamation.
Sju av tio vet, enligt undersökningen, till exempel inte vad de har rätt till när de gör en reklamation och varannan vet inte hur lång ångerrätt man har när man handlar på nätet.
– Resultatet av undersökningen visar att konsumenter i Sverige har stora brister i sina kunskaper.
Konsekvensen blir att konsumenterna hamnar i ett kunskapsunderläge gentemot företag och och därmed riskerar att drabbas, inte minst ekonomiskt, säger Henrik Axelsson på Konsumentverket till SVT Nyheter.