Exportrådet har jämfört exportandelar för 19 länder sedan 1996 och Sveriges andel av varuexporten har minskat med 13 procent – från 2,4 till 2,1 procent av ländernas sammanlagda export.
Men Sverige ligger i toppklass när det gäller tjänsteexporten och vår marknadsandel har ökat 25 procent.
Kina är den stora vinnaren på varu- exporten. USA och Japan har tappat mest både på varor och tjänster.
Stål och papper
De varubranscher där Sverige har tappat andelar är läkemedel, papper, stål, metallprodukter, maskiner, telekom och övrig elektronik, flyg- och rymdindustrin, möbler och instrument.
-Många stora företag har ökat sin produktion utomlands och vi har inte varit tillräckligt bra på att utveckla små och medelstora företag, skriver Mauro Gozzo, chefekonom på Exportrådet, i en kommentar.
Bland varubranscherna där Sverige tagit marknadsandelar finns
livsmedel, råvaror, kemiska produkter och motorfordon.
Bättre för Danmark
De växande marknadsandelarna för tjänsteexporten har avsevärt mildrat konsekvenserna för den totala exporten, konstaterar Exportrådet.
Bara två västeuropeiska länder har ökat sina andelar av tjänsteexporten mer än Sverige. Det är Irland och Danmark.
Danmark och Irland tillhör också de länder som lyckats ta ytterligare marknadsandelar på varuexporten.