Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
100 miljarder till företag i Sverigedemokraternas skuggbudget Foto: TT

100 miljarder till företag i Sverigedemokraternas skuggbudget

Uppdaterad
Publicerad

100 miljarder i direktstöd till företag. Det är en av flera satsningar på coronakrisande företag i Sverigedemokraternas skuggbudget.
– Vi hjälper företagen att övervintra, säger partiets gruppledare Henrik Vinge.

– Jag vill hälsa alla välkomna till den lite speciella pressträffen i en väldigt speciell tid, inleder Jimmie Åkesson som medverkar på pressträffen via en svajig videolänk, precis som ekonomisk-politiske talespersonen Oscar Sjöstedt.

Företagen var i fokus när Sverigedemokraterna presenterade sin skuggbudget.

De vill, precis som övriga partier i högeroppositionen, se ett direktstöd till företag i coronakrisen.

Partiet föreslår ett omsättningsstöd som skulle kosta 100 miljarder kronor under ett kvartal. Det skulle gå till samtliga branscher och täcka alla fasta kostnader för företagen.

– Det viktigaste nu kortsiktigt är att se till att företagen klarar sig igenom den här krisen. Därför har vi gjort vad vi kan för att få de här direktstöden på plats. Vi hjälper företagen att övervintra, säger Henrik Vinge, Sverigedemokraternas gruppledare.

Slopa arbetsgivaravgiften

De vill också helt slopa arbetsgivaravgiften under coronakrisen – till skillnad från Kristdemokraterna som bara vill se en slopad avgift inom tre särskilt utsatta branscher. Det skulle kosta 150 miljarder kronor, 120 miljarder mer än den sänkning på 30 miljarder som regeringen genomfört.

Budgeten innehåller också en utökning av korttidspermitteringar till 100 procent.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer