En drabbad kund berättar för SVT att hon upptäckte det när hon fick sin deklaration. Kunden ringde till bankens kundtjänst och fick veta att hon inte var ensam drabbad.
Bankens kommunikationschef Afroditi Kellberg bekräftar felet.
”Vi beklagar det inträffade och ger naturligtvis våra kunder den support som behövs”, skriver hon i mejl till SVT.
Nordea kommer ”inom kort” att skicka information och instruktioner till alla berörda kunder. Banken vill inte uppge hur många som drabbats men betonar att det bara gäller kunder ”som har aktiva pensionsutbetalningar från sin IPS, det vill säga inte samtliga kunder som har en IPS.”
Totalt har miljoner svenskar ett IPS-sparande.
”Isolerat tekniskt problem”
Förklaringen uppges vara ett ”isolerat tekniskt problem som nu har korrigerats”. Banken har även korrigerat de felaktiga siffrorna gentemot Skatteverket, men många kan ändå behöva korrigera sin deklaration eftersom siffrorna redan hunnit komma med där.
Skatteverkets pressavdelning uppger att de drabbade som använder myndighetens app för att deklarera inte kommer att behöva göra några ändringar, men att de som deklarerar på papper måste göra korrigeringar.