58 procent uppgav ganska stort eller mycket stort förtroende för SVT:s tv-kanaler, enligt en ny Novus-undersökning. Foto: Charlotta Lambertz

SVT mest trovärdiga informationskällan inför valet

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s tv-kanaler var dit flest vände sig för att informera sig inför valet. Det var även den informationskälla som hade högst förtroende, visar en ny Novusundersökning.

– Undersökningen bekräftar etablerade mediers viktiga roll och SVT:s utveckling digitalt är enastående. Public service ska vara för alla, säger Anne Lagercrantz, chef för nyhetsdivisionen på SVT.

I undersökningen har Novus, på uppdrag av SVT, undersökt allmänhetens mediekonsumtion inför valet 2018.

58 procent uppgav ganska stort eller mycket stort förtroende för SVT:s tv-kanaler. För SVT:s onlineutbud var siffrorna också höga: 51 procent.

Anne Lagercrantz, chef för nyhetsdivisionen på SVT. Foto: Magnus Liam Karlsson / TT

SVT:s onlineutbud ökar sitt genomslag stort jämfört med förra valet, särskilt hos förstagångsväljarna. I målgruppen 18-21 år uppger hälften att de informerat sig via SVT:s onlineutbud – mer än dubbelt så mycket som vid valet 2014.

Flest använde SVT

SVT:s tv-kanaler (SVT1, SVT2, SVT 24 och Kunskapskanalen) var för andra valet i rad den informationskälla som flest använde inför valet: 49 procent uppgav att de använt SVT:s kanaler ”Mycket/Ganska mycket”.

– I våra nyhetssändningar i broadcast når vi en stor, lojal och viktig publik som generellt är äldre. Digitalt når vi även yngre, och Novus-rapporten visar att vår digitala journalistik anses allt mer relevant, säger Anne Lagercrantz.

Läs Anne Lagercrantz blogginlägg om Novus-undersökningen här.

Mer från undersökningen

De mest använda informationskällorna inför valet:

SVT1, SVT2, SVT24 eller Kunskapskanalen: 49 procent (-1 mot förra valet)

Pratat med vänner och bekanta om valet: 42 procent (+9)

TV4: 37 procent (+7)

De mest använda informationskällorna bland förstagångsväljare:

• Pratat med vänner och bekanta om valet: 70 procent (åldrarna 18-21 år)

• SVT1, SVT2, SVT24 eller Kunskapskanalen: 55 procent

• Sveriges Television online (SVT Play/SVT Nyheter): 54 procent

Förtroendet för informationskällor:

• SVT1, SVT2, SVT24 eller Kunskapskanalen: 58 procent (-4 mot förra valet)

• Sveriges Television online (SVT Play/SVT Nyheter): 51 procent (+9)

• TV4: 49 procent (+9)

Förtroendet hos förstagångsväljare:

SVT1, SVT2, SVT24 eller Kunskapskanalen: 74 procent (+11 mot förra valet)

• Sveriges Television online (SVT Play/SVT Nyheter): 73 procent (+20)

• Partiernas webbsidor på internet: 70 procent (+11)

Drygt 11 000 webbintervjuer har skett bland personer från 18 år och uppåt. Av dessa svarade 3 211 personer på SVT:s frågor.

Urvalet har skett riksrepresentativt med hänsyn till kön, ålder, geografi, utbildning och partireferens 2014.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.