– Undersökningen bekräftar etablerade mediers viktiga roll och SVT:s utveckling digitalt är enastående. Public service ska vara för alla, säger Anne Lagercrantz, chef för nyhetsdivisionen på SVT.
I undersökningen har Novus, på uppdrag av SVT, undersökt allmänhetens mediekonsumtion inför valet 2018.
58 procent uppgav ganska stort eller mycket stort förtroende för SVT:s tv-kanaler. För SVT:s onlineutbud var siffrorna också höga: 51 procent.
SVT:s onlineutbud ökar sitt genomslag stort jämfört med förra valet, särskilt hos förstagångsväljarna. I målgruppen 18-21 år uppger hälften att de informerat sig via SVT:s onlineutbud – mer än dubbelt så mycket som vid valet 2014.
Flest använde SVT
SVT:s tv-kanaler (SVT1, SVT2, SVT 24 och Kunskapskanalen) var för andra valet i rad den informationskälla som flest använde inför valet: 49 procent uppgav att de använt SVT:s kanaler ”Mycket/Ganska mycket”.
– I våra nyhetssändningar i broadcast når vi en stor, lojal och viktig publik som generellt är äldre. Digitalt når vi även yngre, och Novus-rapporten visar att vår digitala journalistik anses allt mer relevant, säger Anne Lagercrantz.
Läs Anne Lagercrantz blogginlägg om Novus-undersökningen här.