– Undersökningen bekräftar etablerade mediers viktiga roll och SVT:s utveckling digitalt är enastående. Public service ska vara för alla, säger Anne Lagercrantz, chef för nyhetsdivisionen på SVT.
I undersökningen har Novus, på uppdrag av SVT, undersökt allmänhetens mediekonsumtion inför valet 2018.
58 procent uppgav ganska stort eller mycket stort förtroende för SVT:s tv-kanaler. För SVT:s onlineutbud var siffrorna också höga: 51 procent.
SVT:s onlineutbud ökar sitt genomslag stort jämfört med förra valet, särskilt hos förstagångsväljarna. I målgruppen 18-21 år uppger hälften att de informerat sig via SVT:s onlineutbud – mer än dubbelt så mycket som vid valet 2014.
Flest använde SVT
SVT:s tv-kanaler (SVT1, SVT2, SVT 24 och Kunskapskanalen) var för andra valet i rad den informationskälla som flest använde inför valet: 49 procent uppgav att de använt SVT:s kanaler ”Mycket/Ganska mycket”.
– I våra nyhetssändningar i broadcast når vi en stor, lojal och viktig publik som generellt är äldre. Digitalt når vi även yngre, och Novus-rapporten visar att vår digitala journalistik anses allt mer relevant, säger Anne Lagercrantz.
Läs Anne Lagercrantz blogginlägg om Novus-undersökningen här.
Mer från undersökningen
De mest använda informationskällorna inför valet:
• SVT1, SVT2, SVT24 eller Kunskapskanalen: 49 procent (-1 mot förra valet)
• Pratat med vänner och bekanta om valet: 42 procent (+9)
• TV4: 37 procent (+7)
De mest använda informationskällorna bland förstagångsväljare:
• Pratat med vänner och bekanta om valet: 70 procent (åldrarna 18-21 år)
• SVT1, SVT2, SVT24 eller Kunskapskanalen: 55 procent
• Sveriges Television online (SVT Play/SVT Nyheter): 54 procent
Förtroendet för informationskällor:
• SVT1, SVT2, SVT24 eller Kunskapskanalen: 58 procent (-4 mot förra valet)
• Sveriges Television online (SVT Play/SVT Nyheter): 51 procent (+9)
• TV4: 49 procent (+9)
Förtroendet hos förstagångsväljare:
• SVT1, SVT2, SVT24 eller Kunskapskanalen: 74 procent (+11 mot förra valet)
• Sveriges Television online (SVT Play/SVT Nyheter): 73 procent (+20)
• Partiernas webbsidor på internet: 70 procent (+11)
Drygt 11 000 webbintervjuer har skett bland personer från 18 år och uppåt. Av dessa svarade 3 211 personer på SVT:s frågor.
Urvalet har skett riksrepresentativt med hänsyn till kön, ålder, geografi, utbildning och partireferens 2014.