Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Producenten Stina Schedwin svarar på kritiken mot programmet. Foto: SVT

SVT:s producent för Sanningen om hudvård svarar på kritiken

Uppdaterad
Publicerad

Första avsnittet av SVT-programmet Sanningen om hudvård har mötts av kritik, bland annat mot programmets generella fokus och hur själva testet av produkterna genomfördes.

– Jag vänder mig emot kritiken att det inte ska ha genomförts på ett vetenskapligt sätt, säger Stina Schedwin, producent för Sanningen om hudvård, till SVT Nyheter.

Programmets producent Stina Schedwin tar avstånd från kritiken om att tillvägagångssättet i testerna inte ska ha varit tillräckligt vetenskapligt. Hon berättar att de både anlitat ett professionellt testinstitut som frekvent anlitas inom branschen, och att de som komplement till detta även har gjort egna tester där en expert fått mäta huden före och efter användningen av de olika produkterna.

– Sedan lyfter vi också i serien att om man använder produkten under längre tid skulle man kunna få ett annat resultat, säger Stina Schedwin.

”Testet har varit blint”

Kritik har också riktats mot det inte nämns att programmets hudexpert Johanna Gillbro, som doktorerat inom experimentell och klinisk dermatologi, också är grundare till ett eget hudvårdsmärke.

– Johanna Gillbro är vald utifrån sin gedigna kompetens inom området. Hon har inte varit delaktig i att välja ut produkterna eller vetat på vilken sida av ansiktet som vilken produkt har använts. På så sätt har testet varit blint för henne, säger Schedwin.

I klippet ovan hör du mer av intervjun med SVT:s producent för programmet.

• Ett oberoende testinstitut genomförde tester av sju olika produkter mot ålderstecken.

• Som placebo användes en billig fuktkräm från ett stort varumärke. 

• Varje produkt, inklusive placebon, användes av 10 personer under fyra veckor. Totalt deltog alltså 80 testpersoner.

• En 3D-kamera användes för att mäta pigmenteringar och rynkor som ej är synliga för blotta ögat på testpersonerna.

• Med hjälp av medelvärdet för alla mätningar per produkt räknade man ut hur stor andel varje parameter minskat eller ökat.

• Slutligen gjordes ett statistiskt test för att kontrollera resultaten.  Den billiga fuktkrämen visade sig få bäst resultat

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer