SVT:s reporter om partiernas aktivitet på Tiktok

Uppdaterad
Publicerad

Valet närmar sig, vilket även märks på den sociala medier-plattformen Tiktok. Men en stor del av appens målgrupp får inte ens rösta, så varför är partierna måna om att synas där?

– Jag tror att partiernas närvaro handlar om ett slags ”long-game”, man ser det här som ett långsiktigt relationsbyggande, säger SVT:s sociala medier-reporter Henrik Sköld.

Men balansgången kan vara svår för en politiker på Tiktok. Enligt Henrik Sköld är ungdomar generellt en svår målgrupp att fånga in, och tonträffen är ännu viktigare än på andra plattformar.

– Ungdomar är en knepig grupp och risken att man hamnar fel är högre än på ett vanligt Facebook-inlägg.

virala valet 2022

Så hur har de partier, ungdomspartier och politiker som finns på Tiktok lyckats då?

Se vad SVT:s sociala medier-reporter tycker i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

virala valet 2022

Mer i ämnet