Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Möjligheten att kräva godkännande från apparna finns redan idag – se hur du använder funktionen här. Foto: SVT

Techjättarna i konflikt om spårningen i dina appar

Uppdaterad
Publicerad

Använder du en Iphone får du snart möjlighet att välja vilka appar som spårar din aktivitet. Apples nya uppdateringar ska värna om användarens data, men skapar konflikt mellan techjättar.

– Det kommer ha stor påverkan på annonsörerna, säger Cahrlotte Thür, vd på IAB Sverige, branschorganisation för digital marknadsföring.

I veckan får en miljard Iphone-telefoner och dess användare större makt över apparna och dess data. I Apples nya operativsystemet IOS 14.5 finns för första gången funktionen App Tracking Transparency med, som ger användaren möjlighet att godkänna eller neka spårning i appar.

– Apple har alltid velat visa att man sätter användaren i centrum, och det är positivt i sig. Men det vi ser är att man kunnat gjort det på ett annat sätt, säger Cahrlotte Thür.

Vill att användare ska få mer kontroll över sin data

I dag är standardinställningen att spårningen godkänns automatiskt. Enligt Apple innebär uppdateringen, som även ska gälla företagets surfplattor och musikspelare, att användarna enklare kan ta kontroll över sin data.

– Om ett företag bygger på att vilseleda användare och utnyttja deras data genom val som inte är några val alls, så förtjänar det inte beröm, utan det förtjänas att reformeras, sade nyligen Apples vd Tim Cook angående planerna.

Facebook rasar efter beskedet

Beskedet har fått stora techjättar, som Facebook, att rasa. Enligt undersökningar väntas upp till 80 procent av användarna säga nej till spårningar, vilket kommer leda till att annonserna blir mindre personspecifika och sannolikt klickas mindre.

– De kanske säger att de gör det här för att hjälpa människor, men förändringen speglar tydligt deras konkurrensintressen, har Facebook-chefen Mark Zuckerberg sagt i ett uttalande.

Enligt Cahrlotte Thür kan förändringen leda till mer reklam på vissa håll.

– Den här typen av reklam kan man ta mindre betalt för i sin app om man inte kan målgruppsanpassa den, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer