Tele2 polisanmäler egen kundtjänst

Uppdaterad
Publicerad

Tele 2 polisanmäler misstänkt bedrägeri på sin kundtjänst i Borås. Fem anställda har arbetsbefriats efter misstankar om fiffel med mobilabonnemang.

Billig smartphone och lång bindningstid är en populär kombination på mobilmarknaden. Nu ska den även ha utgjort grogrund för bedrägerier inom Tele 2.

Personer som skaffat värdefulla mobiltelefoner för en billig penning, mot löftet att stanna hos Tele 2 en längre tid, ska helt enkelt ha fått hjälp inifrån att släcka abonnemanget.

Mot betalning till enskilda anställda hos Tele 2:s kundtjänst i Borås, som drivs av företaget Transcom, ska mobilanvändarna ha kommit undan de långa bindningstiderna.

På måndagen beslutade Tele 2 att göra en polisanmälan.

-Vi har fattat beslut om det efter att ha fått fram mer information i våra system, säger Tele 2:s informationschef Pernilla Oldmark till TT.

Troligen dröjer det ett par dagar innan själva anmälan lämnas in eftersom bolaget vill få fram ytterligare information. Några summor på vad Tele 2 kan ha förlorat i pengar vill Pernilla Oldmark inte ange. Däremot berättar hon att det interna arbetet skärpts.

-Vi har infört nya rutiner för att det här inte ska kunna hända i fortsättningen, säger hon.

Transcom ingår liksom Tele 2 i Kinneviksfären.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.