Teleförsäljarna börjar ringa mobiler

Uppdaterad
Publicerad

På lördag blir det fritt fram för telefonförsäljare att ringa mobiler. Tidigare har branschens etiska regler satt stopp för det, men nu ändras reglerna och det oroar Konsumentombudsmannen.

Allt fler svenskar väljer bort den fasta telefonen och använder istället bara sin mobiltelefon.

Det här påverkar telefonförsäljarna som fram tills nu enbart har fått ringa fasta telefoner. Nu anpassar sig försäljarna efter utvecklingen och börjar ringa till mobilter också.

Den 1 februari införs de nya reglerna som ska gälla alla sorters telefoner. Branschorganisationen Kontaktas vd Tina Wahlroth är positiv.

– Vi har sett att oseriösa aktörer har utnyttjat hållrummen mellan marknadsföringslagen, Nix och våra etiska regler. Vi vill ha samma regelverk för all telefoni, då är marknadsföringslagen, Nix och våra etiska regler i harmoni och då skyddas konsumenten, säger Tina Wahlroth.

Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson, som också är Konsumentombudsman, är kritisk till branschens förändring.

Otillåtet i dag

– Det är ju faktiskt otillåtet i dag att ringa till mobiltelefoner för att sälja och marknadsföra saker. Det är en fredad zon som branschen tror sig kunna öppna, säger Gunnar Larsson.

En stor del av de anmälningar som kommer in till Konsumentverket handlar om säljsamtal. Problemet anses vara så pass stort att  konsumentminister Birgitta Ohlsson har tillsatt en utredning i frågan.

Vad kan då en konsument som vill bli uppringd av försäljarna göra? Sedan i somras kan den som vill anmäla sin mobil till Nix-registret, men då handlar det alltså enbart om att själv välja bort försäljarna. De som inte aktivit säger nej kan bli uppringda.

– Även om man inför regler så är det ju bara de som är seriösa som kommer att följa dem. Dessutom  kommer alla mobiltelefoner som ägs av företag, myndigheter och organisationer inte att omfattas av Nix. Och det är flera miljoner telefoner, säger Gunnar Larsson. 

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.