The Phone House vd om missförhållandena: ”Det är tragiska undantag”

Uppdaterad
Publicerad

Efter Dokument inifråns avslöjanden om missförhållanden bland ungdomar som jobbar som säljare för The Phone House, väljer nu vd Daniel Lindholm att kommentera uppgifterna i Gomorron Sverige.

-Man blir ju ledsen och bedrövad över den bild som framställs. Och de här sms:en är ju något som jag djupt beklagar och tar avstånd ifrån, säger Daniel Lindholm.

Det var på söndagen som Dokument inifrån berättade om hur unga killar och tjejer lockas till att sälja mobiltelefonabonnemang i köpcenter och på torg för The Phone House, med tal om att tjäna stora pengar.

Men Dokument inifrån visar en annan verklighet, med långa arbetsdagar, dåligt betalt och försäljare som pressas av chefer och hånas om de inte säljer tillräckligt bra.

Hånades via sms

”Jag själv personligen skulle nog ta mitt eget liv eller be någon misshandla mig så hårt att jag kanska fattar nåt tills i morgon”, står det i ett sms från en så kallad teamledare till en anställd.

”Kolla siffrorna på listan! Pinsamt jag skäms! Se nu fan till att ändra på det här i dag!” står det i ett annat.

-Problemet är att det här programmet ger en oerhört vinklad bild av vår verksamhet. Om du går in och bara tar fram det absolut sämsta, och inte pratar något om de fördelar som har funnits, till exempel att 88 procent av medarbetarna har varit nöjda, säger Daniel Lindholm.

Men kände du till att den här jargongen fanns på företaget, att det ser ut så här?

-På det här sättet? Nej, absolut inte. Det är ju någonting vi tar avstånd ifrån.

Men hur har du kunnat undgå att märka det, när det uppenbart är många som lättvindligt talar om det här?

-Det är undantag, de är väldigt tragiska och jag beklagar djupt att människor har känt sig illa berörda och illa behandlade i den här organisationen, det är ju något jag tar avstånd ifrån. Men det är undantag, säger Daniel Lindholm.

”Personen jobbar inte kvar”

Men enligt Johan Ripås, producent bakom dokumentären om The Phone House, är det inte fråga om några undantag som visats i programmet.

-Jag har pratat med tillräckligt många för att vara helt säker på att det här genomsyrar stora delar av The Phone House. Daniel säger att nio av tio är nöjda, men när man ser de här sms:en så förstår man ju att nio av tio inte är nöjda med att jobba i en verksamhet där man riskerar att få sådana sms dagligen, säger Johan Ripås i Gomorron Sverige.

-Det finns ingen som kan vara nöjd med det. Men de här sms:en som du visar här kommer från en person, och den personen jobbar inte i vår verksamhet och den finns inte i dag, säger Daniel Lindholm.

Verksamheten lades ner

Nära inpå att programmet sändes meddelade Daniel Lindholm att The Phone House lägger ner eventförsäljningen, den verksamhet som programmet handlar om. Enligt Daniel Lindholm är skälet till nedläggningen att eventförsäljningen inte fungerat bra ur ett kundperspektiv, i fråga om arbetsmiljö och att verksamheten heller inte har varit lönsam.

Det här ledarskapet med hot, och där man styr genom kontroll, är det något som kommer att fortsätta i företaget?

-Det har aldrig förekommit mer än i undantagsfall. Det är någonting vi tar avstånd ifrån, det är långt ifrån vår värdegrund. Så får man inte bete sig, säger Daniel Lindholm.

Så hur kommer du hantera om det dyker upp någon mer som gör så här?

-Ja, vi har ju hanterat det här oerhört kraftfullt. Mer kraftfull än att lägga ner en verksamhet kan man ju inte vara. Skulle det uppdagas någon annanstans skulle vi agera lika kraftfullt där, säger Daniel Lindholm.

Linda Bock

linda.bock@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.