Idag är ungefär 40 procent av alla nya bilar som säljs miljöbilar och blir därmed skattebefriade i 5 år.
Den första januari 2013 när de nya miljöbilsdefinitionerna börjar gälla kommer bara ungefär 15 procent av de nya bilarna att räknas som miljöbilar.
Kravet idag är att bilarna får släppa ut max 120 gram koldioxid per kilometer eller drivas av ickefossila bränslen som etanol, biogas eller el.
Enligt det nya förslaget som miljödepartementet nu utarbetat kommer bland annat utsläppsgränserna att skärpas men samtidigt varieras beroende på hur tung bilen är.
En liten lätt bil med mindre motor blir idag nästan automatiskt klassad som miljöbil. Nu kommer det att ställas ännu högre krav på små bilar. Utsläppsgränsen kan då hamna på till exempel 90 gram CO2 per kilometer.
Och tvärtom så kan en större tyngre bil få släppa ut lite mer, kanske 130 gram men ändå klassas som miljöbil och ge skattebefrielsen.
-”Vi tycker det är dumt.” säger Mattias Goldman på Gröna Bilister till rapport.
”Detta viktbaserade system gör att man som vanligt konsument kan förstå vilken bil som är miljöbil och vilken som inte är det. Jag kan ha en bil som släpper ut mindre än min grannes men som ändå inte klassas som miljöbil.
Dessutom har en tyngre bil inte fler passagerare än en lättare.”
Det kommer även att ställas hårdare krav på bilar som drivs av alternativa bränslen som etanol, gas och el. Förbrukningen får inte vara för stor men det föreslås ingen kontroll av vilket bränsle man verkligen använder.
Bör kunna visa kvitton på att man inte tankat bensin
”Det går ju att tanka en etanolbilar och gasbilar med bensin och laddhybrider kan man strunta i att ladda utan bara köra på bensin och då har de ingen miljönytta” säger Mattias Goldman som tycker det är viktigt att staten säger åt oss att tanka rätt och vid anmodan bör man kunna visa till exempel kvitton på att man inte tankat bensin.
Skärpning av miljökraven
Det kommer enligt miljödepartementet även att ske en skärpning av miljökraven på bilar i etapper med tre eller fem års mellanrum. Tydliga förändringar som ska vara klara i förväg för att bilindustrin och andra intressenter successivt ska kunna anpassa sig i tid.
Göran Åhgren
goran.ahgren@svt.se