Foto: SVT

Tufft för anställda när hemtjänsten blev valfri

Uppdaterad
Publicerad
För låga timersättningar när restider och personalvård ska täckas in menar forskare.

Osäkra arbetsförhållande, inget kollektivavtal, låga löner och obefintlig personalvård. Det visade sig att listan på missförhållanden var lång när arbetslivsforskaren Annette Thörnquist, verksam vid Stockholms universitet, detaljgranskade hur valfrihetsreformen fungerar i de tre kommunerna Örebro, Linköping och Uppsala.

Låg timersättning

När lagen om valfrihetssystem (LOV) tillämpas inom en kommun, t.ex. inom hemtjänsten, innebär det att alla som accepterar kommunens ersättningsnivå och som uppfyller de övriga villkoren har rätt att etablera sig. Följden blir att det växer upp nya, små företag, som måste klara sig på den fasta timersättning som kommunerna har beslutat om. Det är en schablonersättning som också ska täcka in restider och personalvård, men som Annette Thörnquist menar är alldeles för låg.

– Hela systemet är underfinansierat och därför är det svårt att hålla en vettig nivå på arbetsförhållandena. Företagen nedprioriterar all tid som inte kan faktureras.

Störst antal små hemtjänstföretag bland de undersökta kommunerna fann forskaren i Örebro. Och där upplevs just nivån på timersättningen som ett problem.

”Saknas kollektivavtal”

– Om man ska hålla sig till alla avtal som vi har med Kommunal, Unionen etc, så räcker det inte till helt enkelt, berättar Renata Sundling, som är VD för hemtjänstföretaget Renovacare.

Samtidigt hävdar fackförbundet Kommunal att det ofta saknas kollektivavtal.

– Största problemet är att man inte har kollektivavtalsenliga löner och inte har schyssta arbetsvillkor, säger Pernilla Göransson Lindqvist på Kommunal i västra Svealand.

Arbetsförhållanden kommunens ansvar

Kommunerna har en central roll och bestämmer kvalitetskraven och timersättningens storlek. Kommunerna är också ansvariga för tillsynen av hemtjänsten. Annette Thörnquist menar att kommunerna inte bara ska ta ansvar för kvalitén på själva hemtjänsten utan också se till att arbetsförhållandena för de anställda är godtagbara.

– Det är väldigt lättvindigt att bara säga att arbetsvillkoren är en fråga för arbetsmarknadens parter, säger Annette Thörnquist, och jag efterlyser i stället en dialog mellan kommun, företag och de anställda. Då får kommunerna en återkoppling av vad som händer ute i verksamheterna.

Annette Thörnquists studie: Mångfaldens marknad och arbetes villkor. Om följder av kundval (LOV) i hemtjänsten är publicerad i tidskriftsserien ”Arbetsliv i Omvandling” som ges ut av Work, Technology and Social Change, Lunds universitet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer