Tupplur och kaffe bästa botemedlet

Uppdaterad
Publicerad

Glöm tuggummi, hög musik och nedvevade rutor. De enda som hjälper vid trötthet är kaffe, vila och sömn.

-En tupplur och kaffe är de bästa botemedlen, säger sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt till SVT.

Många känner säkert igen sig. Ändlösa timmar bakom ratten med ett hägrande mål i sikte, samtidigt sköljer tröttheten över en och ögonlocken blir allt tyngre.

Visst känns det lockande att ignorera kroppens signaler och istället tugga tuggummi, höja volymen på bilstereon eller veva ner rutan och låta den svala vinden svepa in i kupén. Men att inte lyssna på kroppens signaler är riktigt farligt.

Torbjörn Åkerstedt säger att det saknas vetenskapliga bevis på att klassiska knep som tuggummi motverkar trötthet.

Som rattfylla

Att vara riktigt trött bakom ratten kan vara lika farligt som att vara berusad. Att köra bil när man är riktigt trött kan jämställs prestationsmässigt med att ha hela 0,8 promille alkohol i blodet. .

Ungefär 30 procent av alla bilolyckor bedöms bero på att förarna varit för trötta eller rent av somnat.

När tröttheten smyger sig på är det alltså säkrast att stanna till för en tupplur eller en kort paus.

-Det verkar handla om att man ska komma upp i fem till tio minuters sömn.

En av anledningarna till att många blir trötta efter lång tids bilkörning är enformigheten.

-Hjärnan har blivit inkörd på en uppgift och då vill hjärnan göra något annat.

Däremot måste man vara beredd på att man riskerar att bli sömnig igen efter att man har tagit en kortare tupplur.

-Man måste poängtera att sömnigheten kommer tillbaka efter en 15 till 20 minuter. Är man på den trötthetsnivån är det livsfarligt att köra vidare, säger Åkerstedt.

Att ha någon att prata med kan också hjälpa till att hålla en vaken. Det är inte ovanligt att lastbilschaufförer pratar med varandra via kommunikationsradio när de sitter ensamma i lastbilshytten på natten.

Ta tabletter

För den som vill dricka kaffe för att piggna till rekommenderar istället Torbjörn Åkerman koffeintabletter. De är snällare mot magen och dessutom kan koffeinhalten variera stort i det kaffe som finns att köpa på nattöppna bensinstationer och snabbmatsställen längs vägarna.

Torbjörn Åkerman säger också att billisterna har liten riskmedvetenhet när det gäller trötthet och bilkörning.

-I framförallt Australien och USA har man tagit det här på allvar.

Det man har gjort där för att öka riskmedvetenheten är riktade kampanjer mot yrkesförare, informationsspridande och lobbyverksamhet för att ändra lagarna.

Andreas Liebermann

andreas.liebermann@svt.se

När blir man trött och varför?

Att vi blir trötta när vi kör är fullt naturligt enligt de flesta sömnforskare. Det beror på en mängd faktorer som är starkt knutna till våra fysiologiska förutsättningar, såsom

• Körning på natten

• Oregelbunden sömn

• Mörker

• Dis/dimma

• Dålig sikt

• Isig vägbana

• Ingen stereo/radio i fordonet

• Varmt i fordonet

• Den monotona situationen

• Alkohol, droger och mediciner

Är man trött ökar risken för att man begår misstag i ”enkla situationer”. Man har dessutom en försämrad förmåga att lösa problem.

Källa: Arbetsmiljöverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.