En stor maskin sopar upp kycklingarna för att skicka dem till förvaringslådor och transport. Foto: Ur den österrikiska filmen ”Vårt dagliga bröd”

Kycklingarna sopas upp för att gå till slakt

Uppdaterad
Publicerad

Kycklingar är det djur som drabbas värst i djurtransporter. Varje år dör fler än 160.000 kycklingar i samband med transport.

EU-kommissionen kritiserar Sverige för att det görs få kontroller av djurtransporter. Därför inleds i morgon en landsomfattande satsning på just sådana kontroller, som ska pågå hela oktober. Kycklingar är det djur som har högst dödlighet och skadefrekvens i samband med transporterna.

Kycklinguppfödning är i dag en massindustri där djuren lever i gigantiska hallar med mellan 10-20.000 individer i varje hall. Vi äter dubbelt så mycket kyckling i dag som för 20 år sedan. Varje år slaktas 80 miljoner kycklingar i Sverige men 160.000 dör redan under transporten dit.

– Det är 0,2 procent utav de total djuren som transporteras. Det blir många djur. Det är många små djur som transporteras och då blir det en sådan siffra, säger Maria Donis, vd på branschorganisationen Svensk Fågel.

Sopas in och packas i lådor

0,2 procent kan tyckas vara en liten del, men det är inte så myndigheterna ser det.

– Vår djurskyddslagstiftning är ju individbaserad så 160.000 individer är 160.000 individer. Sedan får man ju också titta på att kycklingarna dör i sin naturliga miljö också men vi ska ner så nära noll som möjligt, säger djurskyddsinspektör Mattias Gårdlund.

För kycklingar är lastningen till transporten ett kritiskt ögonblick. En process som den svenska branschen inte vill att SVT filmar när vi är på plats. Men processen går till som så att kycklingarna sopas in i en maskin, ut på ett transportbrand och packas i lådor som ska in i containrar på långtradare. Det gäller att de som hanterar maskinerna vet vad de hålller på med.

– Vi har sett exempel på när man haft maskiner som varit för snabbt inställda och då blir det nästan som en tennismaskin där kycklingarna flyger in i containrarna, och det är då av okunskap, säger Mattias Gårdlund.

10.000 döda i en transport

Just nu pågår flera förundersökningar om misstänkt djurplågeri i samband med fågeltransporter. Fyra polisanmälningar gjordes nyligen av länsstyrelsen i Skåne där sammanlagt nära 2.000 djur kom fram döda eller skadade till slakteriet.

Till Sveriges största fjäderfäslakteri i Sörmland kom en transport med 10.000 döda fåglar. Transporten hade fel på ventilationen och dessutom visade  det sig att fordonet var otillåtet ombyggt så att lådorna med kycklingar hade kunnat glida ur lastbilen.

Slakteriet vill dock inte prata med SVT:s reporter kring varför så många fåglar dör.

I ett mail kommenterar dock producenten Kronfågel kycklinghanteringen och den höga dödssiffran med att ”den är rimlig” men att det det dock är en siffra som de ”önskar få ner”.

– Nej den är inte bra och därför måste vi hela tiden vidta åtgärder i form av utbidlninginsatser och ständigt förbättra transportutrustning och så vidare, Maria Donis.

– Utbildning, utbildning, utbildning. Det är egentligen det enda sättet vi kan få en bättre transport för de här djuren. Att man ser till att de som hanterar de här djuren är väl utbildade och förstår vad de håller på med, säger djurskyddsinspektör Mattias Gårdlund.

Korrigering

I en tidigare version av denna text skrev vi att kycklingarna ”sugs” in i maskinen. Detta är missvisande, ”sopas” är mer korrekt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.