Foto: TT Arkiv

L-utspel: Minska elevernas inflytande över skolan

Publicerad

Lärare ska inte behöva ge efter för påtryckningar från elever och föräldrar om hur undervisningen ska gå till. Det tycker Liberalerna som nu vill ändra skollagen så att elever får mindre att säga till om.

– Det är lärarna som ska avgöra hur undervisningen ska ske. Om det ska vara läxor, prov och så vidare och det vill jag markera i skollagen, säger Liberalernas utbildningspolitiske talesperson Christer Nylander.

Tydliggör inflytandet

I skollagen slås det fast att ”barn och elever ska ges inflytande över utbildningen”. Den formuleringen har gett elever och föräldrar för mycket makt tycker Liberalerna som nu vill att lagen ändras så att det blir tydligt att det är läraren som bestämmer över undervisningen. Eleverna ska bara ha inflytande över ”de delar som inte är undervisning”.

– Eleverna kan ha inflytande över sin skolmiljö, hur maten ska vara till exempel och en hel del annat men för mig är det viktigt att det är lärarna som har huvudansvaret för hur undervisningen läggs upp.

Men hur stort problem är det egentligen att elever påverkar undervisningen för mycket?

– Jag får många signaler både från rektorer och lärare att man utsätts för en väldig press från olika håll. Det är föräldrar som vill lägga sig i hur man lägger upp undervisningen, som ifrågasätter betyg och prov. Då är det ändå viktigt att markera att det är lärarna som bestämmer. Man kan naturligtvis diskutera med eleverna men för oss som politiker är det viktigt att säga till lärarna att det är ni som har det här ansvaret.

Gällande skollag kom 2010 när Jan Björklund (L) var utbildningsminister. Men att det skulle varit ett misstag att skriva in elevinflytandet i lagen håller Christer Nylander inte med om:

– Nej, det var det inte. Vi har kommit fram till att den här pressen på lärarna kräver att vi gör den här förändringen för att lärarna ska få råg i ryggen.

Sågas av (MP)

Miljöpartiets utbildningspolitiske talesperson Jabar Amin tycker förslaget är ”trams”. Han menar att det inte finns någon forskning som stödjer att minskat elevinflytande skulle ge bättre skolresultat.

– Tvärtom. Ska vi öka lusten, viljan och höja kunskapsresultaten så måste vi fortsätta ha ett inflytande från Sveriges elever, säger han.

För Christer Nylander är förslaget dock främst ett sätt att höja läraryrkets status.

– Vi har höjt lönerna, vi har infört karriärvägar och lärarlegitimation. Det här är ytterligare ett steg för att stärka yrkets status.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.