Reklambranschen har i andra sammanhang pekat på internet som den snabbaste växande reklammarknaden, något som traditionella reklammedier inte tagit fasta på i årets valrörelse.
Det är bara kristdemokraterna som använder sökordsmarknadsföring. Alltså att ett sökord, exempelvis fastighetsskatt eller familjepolitik, leder internetsurfaren till partiets sidor.
Missar förstagångsväljare
Inte ens webbsidor som Lunarstorm som lockar många förstagångsväljare används som marknads
Centerpartiet och miljöpartiet har inte lagt en enda krona på internetreklam. Mest pengar har folkpartiet lagt på internetreklam, 1,6 miljoner kronor. Socialdemokraterna har lagt 231.000 kronor.
Sammanlagt har partierna lagt 1,9 miljoner på internetannonsering.
Centerpartiet har i stället till exempel satsat på att dela ut 75.000 disktrasor och miljöpartiet uppmanar genom att spänna snören över parksoffor folk att gå och rösta i stället för att vara soffliggare.
Fakta: Partiernas valbudgetar
Riksdagspartiernas valbudgetar (inom parentes partiernas medieinvesteringar):
• Socialdemokraterna: 50 miljoner kronor (cirka 18 miljoner)
• Centerpartiet: 50 miljoner kronor (18 miljoner)
• Moderaterna: 25 miljoner (12 miljoner)
• Folkpartiet: 24 miljoner (12 miljoner)
• Vänsterpartiet: 10 miljoner (3 miljoner)
• Miljöpartiet: 10 miljoner (3,3 miljoner)
• Kristdemokraterna: 11 miljoner (4-5 miljoner)
Dagens Media (TT)