Foto: TT

Varannan gymnasielärare saknar behörighet

Uppdaterad
Publicerad

Hälften av alla gymnasielärare och var tredje lärare i grundskolan saknar behörighet i de ämnen de undervisar i. Det visar statistik från det Skolverket. Läget är alarmerande, menar myndigheten.

Det råder stor brist på lärare inom en rad områden, visar statistik från Skolverket, som nu slår larm.

– Svensk skola står och faller med tillgången till kompetenta lärare. Det behövs en nationell handlingsplan för läraryrket och det brådskar. Kommande stora pensionsavgångar, lågt intresse för läraryrket och utbrett missnöje bland lärare kräver satsningar och förändringar, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström i ett pressmeddelande.

Sedan tidigare har man kunnat visa på att ungefär var femte lärare inte har någon lärarexamen. Den nya statistiken visar på hur många lärare som dessutom saknar behörighet i de ämnen de undervisar – och siffrorna talar sitt tydliga språk.

– Vi har vetat sedan länge att det här är ett problem, men de här siffrorna visar att problemet är ännu större än vi vetat innan. Lärarnas behörighet är väldigt viktig för elevernas resultat, kompetensen är avgörande för att eleverna ska lära sig mycket, säger Anna Ekström till SVT Nyheter.

Färre än hälften behöriga spanskalärare

De nya siffrorna visar i vilken grad de behöriga lärarna har tjänst som matchar deras kompetens. Det är en mycket problematisk bild Skolverket visar: I gymnasieskolan är drygt hälften, 52 procent, av lärarna behöriga i de ämnen de undervisar i. I grundskolan är motsvarande siffra 67 procent och i förskoleklassen 65 procent.

Behörigheten varierar på vilket ämne man undervisar i. Exempelvis är bara 45 procent av grundskolelärarna som undervisar i svenska som andraspråk behöriga i det ämnet. Bland spanska lärarna ligger siffran på 43 procent. Bland mattelärarna, som det satsats mycket på, är det 66 procent behöriga lärare.

– Det här är allvarligt. Vi måste samla oss nu för att få till en bra rekrytering till lärarkåren och göra yrket mer attraktivt, säger Ekström.

Många bytt bana

Trots att det länge varit tydligt att det behövs kvalificerade lärare har lärarhögskolorna sett sig tvingade att lägga vissa av högstadielärarutbildningarna på is eftersom sökintresset varit så lågt.

En av anledningarna till att få vill bli lärare handlar om att yrket har för låg status, visar studier som gjorts på lärarnas situation i Sverige. Svenska lärare ångrar sig i högre grad än i andra länder över att de över huvud taget utbildat sig till yrket, menar Anna Ekström.

Skolverkets nya rapport visar också att många utbildade lärare valt att lämna yrket, hela fyra av tio legitimerade lärare inte längre arbetar inom grundskolan, gymnasieskolan eller förskoleklasser.

– Vi behöver locka tillbaka de som slutat och då måste läraryrket bli mer attraktivt. Här vilar ett tungt ansvar hos de lokalt ansvariga i kommuner och fristående skolor. Men även staten behöver göra mer. Tillsammans måste vi säkra att eleverna får undervisning av kompetenta lärare, säger Anna Ekström.

Fakta/Många obehöriga

  • Skolverkets sammanställning visar att 31 procent av lärarna som undervisar i svenska i grundskolan saknar behörighet för ämnet och den aktuella årskursen.
  • Bland mattelärarna är andelen 34 procent. Svenska som andraspråk: 55 procent. Spanska: 57 procent. Och hem- och konsumentkunskap: 70 procent.
  • Skolverkets rapport visar att de fristående skolorna genomgående har lägre andel behöriga lärare.
  • Lärare ska ha utbildning för, det vill säga ha behörighet för, aktuella ämnen och årskurser.
  • Lärarlegitimation visar lärarens behörighet. Legitimation krävs för att få ansvara för undervisning och sätta betyg. Detta gäller fullt ut från och juli nästa år.
  • Sedan december 2013 måste den som börjar på en ny, fast tjänst ha legitimation som matchar tjänsten. Utan legitimation är det inte möjligt att bli fast anställd.
  • De som anställdes före juli 2011 måste ha legitimation senast juli 2015.
  • Övergångsregler innebär att rutinerade lärare utan formella meriter kan få behörighet utifrån yrkeserfarenhet.
  • Lärare i bland annat yrkesämnen och modersmål är undantagna från legitimationskravet.

(TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.