Sune Svensson, verksamhetschef för 1177 i Region Skåne, vädjar om att personer som är allmänt oroliga i första hand ska söka efter svar på sina frågor på 1177:s, eller Folkhälsomyndighetens, hemsida för snabbast svar. Foto: Claudio Bresciani/TT, Anders Wiklund/TT

1177 Vårdguidens vädjan: Sluta ring oss i onödan

Uppdaterad
Publicerad

Trycket på 1177 Vårdguidens telefontjänst har ökat i takt med att oron för coronaviruset har blivit större. Men när många ringer i onödan finns det en oro för att patientsäkerheten riskeras.

– Vi vädjar om att personer som är oroliga ska söka svar på frågor på vår, eller Folkhälsomyndighetens, hemsida i första hand. Har man sjukdomssymptom är man självklart alltid välkommen att ringa, säger Sune Svensson, verksamhetschef för 1177 i Region Skåne.

1177 Vårdguiden i Stockholm, Göteborg och Malmö har den senaste tiden behövt ta till olika åtgärder för att hantera alla de samtal som kommer in på grund av oro för coronaviruset.

I går rapporterade SVT Nyheter att verksamheten i Västra Götaland har behövt öka personalstyrkan med uppemot tio personer extra varje dag för att klara trycket. Enligt ställföreträdande verksamhetschef där, Jill Johansson, handlar vartannat samtal om coronasmittan och de flesta som ringer har inga symptom alls och har inte varit i något av de drabbade områdena.

Coronapandemin

Riskerar patientsäkerheten

Situationen ser likadan ut för Vårdguidens telefontjänst i Region Skåne, där man har behövt kalla in extra personal för att hantera alla samtal.

– Vi får frågor om alltifrån att öppna paket från Kina till om man kan bli smittad om man har åkt bil genom Göteborg, säger verksamhetschef Sune Svensson.

Svensson tillägger att man givetvis har vi full förståelse för att det finns en oro, samt att personer med sjukdomssymptom alltid är välkomna att kontakta dem. Samtidigt vädjar han att personer som är allmänt oroliga i första hand ska söka efter svar på sina frågor på 1177:s, eller Folkhälsomyndighetens, hemsida för snabbast svar.

– Det handlar om en patientsäkerhet där de som verkligen behöver oss riskerar att inte komma fram, säger Svensson.

Har satt in extra knappval

I Region Stockholm har man hanterat det ökade antalet samtal om coronaviruset med att aktivera ett extra knappval i sin telefontjänst.

– Har man en fråga om corona kan man nu välja knappval 9 för att komma till en person som enbart svarar på frågor om det, säger Hesam Akbari, pressansvarig på Region Stockholm.

Den senaste veckan har andelen samtal som handlar om just corona ökat från att utgöra 3-4 procent av det totala antalet samtal som Vårdguiden i regionen får, till 10-12 procent.

Folkhälsomyndigheten: Ring 113 13

Med anledning av att Folkhälsomyndigheten får väldigt många samtal om coronaviruset meddelade myndigheten under fredagen att man nu kan ringa det nationella informationsnumret 113 13 för svar.

All information som lämnas ut där ska vara verifierad av Folkhälsomyndigheten eller annan ansvarig myndighet, och tjänsten är tillgänglig dygnet runt under årets alla dagar.

– Den som har sjukdomssymptom ska såklart ringa 1177 Vårdguiden dock, säger Henrik Josephson, kommunikatör på Folkhälsomyndigheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet