Vattnet stoppade Göteborgstrafiken

Uppdaterad
Publicerad

Höga vattennivåer gjorde i dag att tågtrafiken till och från Göteborg drabbades av stora problem. Det var järnvägens fördämningar mot E6 söder om Göteborg som inte höll för trycket från vattenmassorna från motorvägen.

Tidigast på fredag kommer trafiken på Västkustbanan i gång, enligt Banverk- et. Flera vägar har också spärrats av, bl.a. en väg vid Landvettersjön. Även Värmland är drabbat; delar av Arvika är översvämmat och vattnet stiger.

SMHI har nu utfärdat klass 2-varning för högt vattenstånd i Ätran, Säveån, Upperudsälven och Bottenviken.

Räddningstjänsten har inlett ett stort antal insatser runt om i Göteborg och kranskommunerna. Lastbilar med sand körs ut och man försöker pumpa ut vatten ur drabbade fastigheter.

Rustabutik under vatten

Även Rustabutiken i Partille längs E20 är drabbad. Halva parkeringen ligger under vatten. – Räddningstjänsten är här nu och ska avgöra vad som måste göras. Det är några centimeter kvar till bottenplattan, jag hoppas att vi slipper översvämning inne i butiken, säger butikschef Magnus Joersjö till Göteborgs-Posten.

Spårvagnstrafiken drabbad

All trafik är avstängd mellan Lana och Mölndals centrum. Hela Göteborgsvägen är avstängd och extrabussar kör sträckan på andra vägar. Samtliga spårvagnslinjer var vid lunchtid uppemot en halvtimme försenade.

-Se upp för vattenplaning. Folk kör som stollar fast det är tio centimeter vatten på vägarna, säger räddningsledare Karl Gösta Hermansson till GP.

Varning 2

I norra Bottenviken väntas vattennivåerna stiga till mellan 130 och 140 cm över det normala i eftermiddag och hamnar därmed på SMHI:s varningsnivå 2. Det är hårda sydliga och sydvästliga vindar som trycker upp vattnet mot land. Senare väntas vattnet sjunka undan, berättar SVT:s meteorolog Helen Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.