Vi äter mer snabbmat

Uppdaterad
Publicerad

Snabbmaten fortsätter växa och det är hamburgarna och pizzorna som står för hälften av snabbmatsmarknaden. Förra årets vinnare blev Espresso House och hamburgerkedjan Max.

Förra året växte snabbmatsmarknaden med 4 procent, samtidigt som branschen drabbades av prisökningar med 5 procent.

Det är branschtidningen Bensin & Butik som tagit del av marknads-undersökningsföretaget Delfi Marknadspartners granskning av snabbmatsmarknaden förra året.

Hamburgerkedjorna och pizzeriorna står för hälften av snabbmatsmarknaden medan gatuköken och bensinstationerna sammanlagt har runt 26 procent.

Storspelaren McDonalds omsättning växte under förra året med 5,9 procent till 4,23 miljarder kronor. Men uppstickaren Max sprängde för första gången miljardstrecket efter ett omsättningslyft på 23,1 procent.

Sushihypen håller i sig och det finns nu runt 1 000 sushibarer.

Mackdöden

Den stora förloraren förra året var Statoils bensinstationer, där snabbmatsförsäljningen backade med 7,9 procent.

-Det är en tydlig trend att bensinstationerna är på väg att tappa rejält på sin snabbmatsförsäljning på grund av mackdöden. Man kommer att lägga ned 1 000 stationer inom tre år för att mackarna inte har råd att investera i nya E 85-pumpar, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel och Fast Food till TT.

Enligt ett riksdagsbeslut måste alla mackar som säljer mer än tusen kubikmeter fossila drivmedel per år även erbjuda förnyelsebara drivmedel från 1 mars i år.

Lattekulturen står sig

Trots de dystra tiderna fortsätter vi att pimpla latte och det blir bara fler och fler kaféer. Kaffekedjan Espresso House ökade omsättningen med 31,8 procent förra året.

-Det går bra för kaféerna och en del av framgången beror på att de numera också säljer snabbmat, säger Bengt Hedlund.

-Det verkar som om det enda vi svenska väljer att inte dra ned på i lågkonjunktur är kaffe och godis.

Han tror att snabbmatsmarknaden kommer att klara sig bra trots de dystra tiderna.

-Det är nog restaurangerna som får ta den största smällen.

TT

Snabbmatsmarknaden

McDonalds är storspelaren på den svenska snabbmatsmarknaden med en omsättning på 4,3 miljarder kronor förra året med konkurrenten Max på andra plats och en omsättning på drygt en miljard kronor.

Därefter följer Statoil, Sibylla och Burger King som alla tre omsatte runt 800 miljoner kronor.

Delfi Marknadspartners/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.