Så hanterar svenska företag din data

Publicerad

Du godkänner.

Och företagen samlar in.

Din personliga data du lämnar från dig är ovärderlig information för bolag – men också för dig.

– Man ska vara medveten om att man idkar byteshandel, säger Johan Magnusson, docent vid Göteborgs universitet.

När vi blir kunder i en mataffär, klädbutik, hos ett telefoniföretag eller en elleverantör får vi oftast frågor om att lämna ifrån oss olika typer av personlig information.

Oftast handlar det om kontaktuppgifter men de flesta företag vill gärna veta mer.

Livsviktig information

Bolagen menar att data behövs för att kunna erbjuda kunderna riktad marknadsföring, det vill säga att ge dig erbjudanden som de utläser att du borde vara intresserad av. Men data har också blivit livsviktigt och ovärderlig för företag med många kunder.

Utifrån data konsumenterna lämnar kan företag avläsa mönster i beteendet hos olika grupper av kunder, detta kan sedan nyttjas i marknadsföring av olika slag. Konsumenternas personliga information kan också komma att delas inom företagets ekosystem eller till så kallade samarbetspartners.

I och med att lagen om GDPR trädde i kraft i maj 2018 är kunderna mer skyddade än tidigare, men det innebär också att många företag har tagit höjd för vilken data de samlar in.

ICA är ett exempel där man i avtalet har rätt att behandla uppgifter om bland annat civilstånd, livsfas och studieinriktning något som företaget idag inte säger sig spara, men alltså har rätt till.

Internetexpert: Fullt av obegripliga koder

Som kund har du rätt att få ut vilka uppgifter företag sparar om dig. Enligt GDPR-lagstiftningen har de sedan 30 dagar på sig att tillhandahålla  informationen. Detta är något internetexperten Joakim Jardenberg har testat. 

– De är generellt ganska duktiga på att leverera tillbaka data de har samlat in men det är fortfarande fullt med massa koder som jag inte begriper,jag blir till exempel inte klokare av att veta att jag tillhör en kundkategori 4, säger han.  

Han tycker också att de stora amerikanska teknikjättarna Google och Facebook är mer transparenta än många svenska företag med hur de använder den data de samlat in.

– Du kan se vad de samlar in, Du vet exakt hur de klassificerar dig och du kan plocka bort eller ändra klassificeringen. Den typen av öppenhet, transparens och kontroll är en grundläggande kontroll som behövs, säger Jardenberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.