Minst 55 förare av Volvobilar med dieselmotorer har råkat ut för att bilen fortsatt eller till och med ökat farten trots att man har släppt gasen. Boven är olja som tränger in i motorn.
-Vi har inga rapporter om olyckor eller personskador, men för föraren kan det vara en obehaglig upplevelse. Det kan upplevas som att bilen gasar av sig själv, säger Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo Personvagnar, till TT.
Inga incidenter i Sverige
Under andra halvåret i fjol kom de första varningssignalerna om att Volvobilar rusade. Nu har totalt 55 fall rapporterats. Inget av dem i Sverige. Runt hälften har inträffat i Tyskland, 14 i Polen och sedan en handfull eller färre fall i en rad andra europeiska länder.
-Vi såg att det var ett mönster först för en tid sedan. Problemet kan uppstå vid körning på ett speciellt sätt. Typiskt är att man först kör relativt lugnt inne i stan och sedan kör i höga hastigheter på en motorväg, säger Per-Åke Fröberg.
Det som har hänt är att motorn har börjat gå på olja som har trängt in motorns förbränningsrum via vevhusventilationen och insugningssystemet.
-Motorn kan fortsätta i flera minuter på det sättet. För att få stopp på bilen ska man lägga ur växeln och bromsa, säger Per-Åke Fröberg.
Två orsaker
Att det blir för hög oljenivå kan ha två orsaker enligt Volvo PV. Antingen har dieselbränsle spätt ut oljan på sin väg till partikelfiltret, vilket i sin tur kan bero på ett mjukvarufel. Eller så har det fyllts på för mycket olja vid service.
Bilar som berörs är följande modeller som har femcylindriga dieselmotorer (2.4D eller D5) samt dieselpartikelfilter: S 40/V 50 årsmodell 2006-2010, C 30/C 70 årsmodell 2007-2010, S 80 årsmodell 2007-2009, V 70/XC 70 årsmodell 2008-2009 samt XC 60 årsmodell 2009.
Volvo PV skickar i veckan ut brev till de berörda Volvoägarna där de uppmanas att kontrollera oljenivån. Totalt handlar det om 158.000 bilar i mer än 30 länder. 32.000 finns i Sverige.
Är oljenivån under maxgränsen finns det ingen risk.
Fel på ytterligare 91.000
För ytterligare 91.000 bilar, varav drygt 14.000 i Sverige, finns samma problem med att oljenivån ökar eller är för hög. Men de kan enligt Volvo inte drabbas av att motorn skenar, utan det allvarligaste som kan hända är att motorn skadas. De bilarna kan åtgärdas och därför kallas de in till verkstad för att uppgradera motorstyrenheten med ny mjukvara.
För de 158.000 bilarna har Volvo ännu inte någon lösning på problemet.
Volvo anser sig inte vara i samma situation som Toyota, som har fått återkalla flera miljoner bilar efter rapporter om skenande bilar.
-Vi förstår att kopplingen till Toyotas problem görs, men den stora skillnaden är att hos oss kan kunden själv kontrollera oljenivån och se om man är i riskzonen, säger Per-Åke Fröberg.
TT