Det var anledningen till att regeringen i december presenterade ett stort räddningspaket för bilindustrin. Detta trots att man tidigare ett antal gånger sagt att man inte tänkte hjälpa bilindistrin.
Enligt Rapports källor sände både Volvo personvagnar och Saab Autmobile ut nödsignaler till regeringen. För den kraftigt vikande försäljningen gjorde att företagen redovisade stora förluster samtidigt som deras ägare Ford och General Motors inte kunde ställa upp med någon hjälp.
”Mycket allvarligt”
-Det var mycket allvarligt, säger statssekreterare Jöran Hägglund(C) till Rapport. Det var ett extremt fall inom hela fordonsindustrin, ett fall som drabbade svenska fordonsföretagen i synnerhet.
Det undsättningslån på fem miljarder kronor som fanns med i statens räddningspaket var öronmärka som katastrofhjälp för Volvo personvagnar och Saab Automobile som båda var konkursfärdiga. Om företagen hade tvingats ställa in betalningarna så skulle staten kunnat hålla företagen flytande i upp till ett halvår.
Inte bara personbilarna
Men det var inte bara bilföretagen som hade problem. Under en helg i november träffade regeringen, förutom Saab automobile och Volvo personvagnar, även ledningarna för lastbilstillverkarna Scania och Volvo lastvagnar.
Och när regeringen presenterade sitt räddningspaket i december så var den stora posten lånegarantier på 20 miljarder kronor som var tänkta att fördelas lika mellan de fyra jättarna i Sverige.
Men Scania och Volvo lastvagnar behövde aldrig utnyttja statens lånegarantier.