Volvo sladdar in på upploppet

Publicerad
Analys ·

Nu kan det eventuellt slås fast inte bara lokalt: Göteborg är Sveriges framsida. Batterifabriken som Volvo och Northvolt bygger för 30 miljarder är den största kraftsamlingen hittills för att Sveriges största privata arbetsgivare ska hänga med in den i elektriska framtiden. Men nu är frågan om Volvo hinner ikapp.

Kristina Lagerström

Ekonomikommentator

Det är i Göteborg det händer: Idag blev det klart att Volvo och Northvolt väljer att bygga den nya batterifabriken precis bredvid bilfabriken i Torslanda. Chefen för satsningen plockas från Tesla, världsledande elbilsingenjörer ska lockas till Hisingen. När fabriken är igång betyder den 3 000 Göteborgsjobb.

Ett kvitto på att Volvo, som snart fyller 100 år, hänger med i 100 år till som en viktig del av svensk – nåja, ägaren är kinesisk numera – industri. Eller?

Sanningen är att Volvo legat konstant efter i elbilsloppet. Volvo räknade med att kunna sälja stora dyra och lönsamma laddhybrid-SUV:ar länge till.

I januari 2020 intervjuade min kollega Volvos vd Håkan Samuelsson om SUV:arna och klimatet, och ställde då frågan ”Kan man köpa en elbil av Volvo idag?”

”Nej. Eller jo du kan ju beställa en”, svarade Volvochefen.

Fast sen skulle man få vänta ett år på leveransen. I oktober 2020 rullade den första elbilen av bandet – en SUV såklart, av den mindre modellen XC40.

Batterier till en halv miljon bilar

Det är klart att frestelsen var stor att fortsätta med de jättestora SUV:arna med 300 hästars fossilmotor, inte minst därför att regeringen hejade på med klimatbilsklassning och klimatbonus, tack vare den lilla elmotorn som man klarade sig fyra-fem mil på.

Förra året växlade dock Volvo till slut upp. Från 2030 ska Volvo bara göra bilar som går helt på el.

Fabriken i Torslanda ska tillverka batterier till en halv miljon bilar årligen, från 2025. Den är ett viktigt, nödvändigt och stort steg in i framtiden för Volvo.

Det är bara det att redan för nästan tre år sedan satsade konkurrenterna BMW och Volkswagen pengar i Northvolts första fabrik i Skellefteå. För två år sedan beställde BMW batterier för 20 miljarder därifrån. Leveranserna börjar 2024. Det är ett helt år innan batterifabriken i Torslanda står klar.

Ett år – en evighet

Ett år kan verka lite. Vi talar om mobilitetens största omställning sedan hästen konkurrerades ut av förbränningsmotorn. Det nya, elbaserade sättet att ta sig fram ska gälla i decennier är det tänkt. Men, ett år är en evighet i den knivskarpa konkurrensen i bilarnas värld.

Och batterikapacitet lär bli väldigt avgörande framöver. Northvolt, som i och för sig talar i egen sak, tror att efterfrågan på batterier i Europa kommer tiofaldigas fram till 2030. Det lär bli strid på kniven om råvarorna.

Och så ska elen räcka till. Här räknar Northvolt med vindkraft till havs. Det bygger, så vitt jag förstår, på att det verkligen blåser hela tiden utanför Västkusten, men det kanske det gör. På presskonferensen lät det hur som helst som de fått betryggande besked från både Svenska Kraftnät och energiföretag.

Ska lockas från utlandet

Det handlar också om tillgång till rätt kompetens. Chefen för batterisatsningen i Torslanda har plockats från Tesla. Flera hundra elbilsingenjörer ska lockas till Göteborg, vilket huvudsakligen behöver ske från utlandet, eller från ”internationella elbilskluster” som chefen för Northvolt uttryckte saken idag.

Volvo och Northvolt hoppas de ska åstadkomma batterier som är lättare, har längre räckvidd och inte laddar ur i förtid när det blir kallt.

Om allt ovan går i lås ja då kan kanske Volvobilarna köra ikapp. Trots att de kom sladdande i kurvan när viktiga konkurrenter redan gasat iväg på sista rakan.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.