VW–skandalen: Oklart hur bilar påverkas av ny programvara

Uppdaterad
Publicerad

Först i slutet av året kan svenska kunder få sina bilar åtgärdade, meddelar Volkswagens svenska dotterbolag. På onsdagen släppte bolaget även listor över vilka modeller och årsmodeller som berörs. Men det är ännu oklart om och hur bilarna kommer att påverkas av den nya programvaran.

Omkring en kvarts miljon bilar i Sverige har den programvara som gör att bilarnas utsläppsvärden ändras när de testas i ett laboratorium. Programvaran som ska bytas ut finns i flera dieselmodeller av Volkswagen och dotterbolagen Audi, Skoda och Seat.

Enligt bolaget rör det sig om 104.227 Volkswagen personbilar i Sverge. På onsdagen släppte man listor över vilka modeller och årsmodeller av personbilar och transportbilar som berörs.

Volkswagens utsläppsbluff

Ska få brev

Anledningen att det dröjer tills de första bilarna kan åtgärdas är att den nya programvaran ska testas och godkännas av myndigheter. Enligt Jerveland arbetar ingenjörer på bolagets huvudkontor i Tyskland med att ta fram en ny programvara.

Det är dock oklart hur den nya programvaran kommer att påverka bilens egenskaper.

– Den information jag har fått från Tyskland är att man jobbar med att utveckla de tekniska bitarna och att det inte ska påverka förbrukning och körbarhet, säger Claes Jerveland.

De berörda kunderna i Sverige kommer enligt Volkswagen få ett brev senare i veckan om att deras bilar är utrustade med den aktuella motortypen, som inom Volkswagenkoncernen kallas EA189.

”Vi är djupt bedrövade”

Beskedet i dag är att kunderna inte behöver betala för återkallelsen. Volkswagen vill inte heller kommentera om kunderna ska få ekonomisk kompensation från bolaget och om de kommer att ersättas med en lånebil när deras bil är på verkstad.

Hur lång tid verkstadsbesöket kommer att ta är också oklart. Volkswagen utesluter inte heller att man i vissa fall behöver se över vissa komponenter i motorn.

Ni har ju tryckt på dieselns fördelar i er marknadsföring. Hur påverkar detta förtroendet för er?

– Det är inte bra för vårt förtroende och för dieselbilens förtroende. Vi är djupt bedrövade, säger Jerveland.

Bolaget i gungning

Volkswagen, som är världens största biltillverkare tvingades för en dryg vecka sedan erkänna att de medvetet fuskat, så att bilarna släpper ut mindre kväveoxid när de testas i ett laboratorium. Omkring elva miljoner bilar har programvaran och de bilarna ska nu åtgärdas.

Bluffen har fått biljättens börsvärde att störtdyka och återkallelsen väntas kosta Volkswagen mångmiljardbelopp.

Fakta: Volkswagens EA189–motor

  • Sammanlagt elva miljoner bilar tillverkade av Volkswagen och deras dotterbolag Audi, Skoda och Seat har den berörda motortypen, som inom koncernen kallas EA189.
  • Det handlar om en rak fyrcylindrig turbodiesel med en cylindervolym på antingen 1,6 eller 2,0 liter. Motoreffekten är mellan 140 och 170 hästkrafter.
  • Motorn finns i bilar tillverkade mellan 2009 och 2014, men tillverkas inte längre. Volkswagen uppger att nuvarande modeller med fyrcylindrig turbodiesel inte berörs av fusket och att den nya motorn uppfyller gällande utsläppskrav inom EU.
  • EA189 har varit en av koncernens mest tillverkade motorer och sitter i bland annat Volkswagens storsäljare Golf och Passat, liksom märkessyskonen Skoda Octavia, Audi A3 och A6.
  • Bluffen avslöjades av en grupp forskare, som i samarbete med myndigheter i USA upptäckte att vissa modeller släppte ut betydligt mindre kväveoxid i laboratorietester jämfört med körning på allmän väg.
  • Vissa modeller släppte ut upp till 40 gånger mer kväveoxid på allmän väg än i laboratorium. Efter en rad bortförklaringar till varför värdena inte stämde medgav Volkswagen att de hade manipulerat programvaran.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet